BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 7, 2011

Cerpen : AKU BELAJAR TENTANG CINTA (Bahagian 3)


“Kak Annur..apa kata kalau Dik An bantu akak untuk tanyakan sendiri dengan Iman?Itu akan lebih tetapkan hati akak,”
Aku tahu Farhan cuba membantu. Farhan sepupuku. Anak kepada adik ibu yang aku panggil pak lang. Kami sama-sama menuntut di kampus uni Malaya ini. Cuma dia masuk UM dengan sijil STPM. Aku pula dengan SPM dan lepasan UM Nilam Puri. Aku tidak lokek berkongsi masalah dengannya. Kami dah seperti adikberadik.
“Bolehkah Dik An tolong kak Annur?,”
Farhan tersenyum. Mengenyitkan mata. Serentak isyarat ‘peace’ dinaikkan jarinya.
“Jap kak.Kita try,”
“Tapi, Dik An jangan cakap siapa akak ya,”
“Berehh.. kak,”
Aku menahan debar. Farhan terus menghubungi Iman. Aku biarkan Farhan bersendiri bercakap dengan Iman. Ya, aku perlukan kepastian. Aku tidak akan menganggu Iman jika ternyata dia dah taqdim muslimat lain. Kepastian itu hanyalah untuk menetapkan hatiku. Agar hatiku tidak tersalah niat. Aku menunggu hikmah Allah. Bukan menunggu Iman. Malah, awal-awal lagi aku sudah mendoakan kebahagiaan Iman. Aku sering doakan semoga dia mendapat syahidfillah dalam perjuangan ini. Kerana dari jejak langkahnya, aku dapat membaca hatinya. Dia begitu rindukan syahid. Sama sepertiku. Dalam hal ini, aku tidak mengharapkan berjodoh dengannya di dunia. Aku lebih harapkan ada pertemuan kami di akhirat nanti. Mudah-mudahan. Kerana dunia hanyalah pinjaman. Tidak akan kekal. Akhirat jua yang kekal.
“Kak Annur..,”Farhan menapak kepadaku.
“Macam mana Dik An?,”soalku. Penuh debar.
“Kak, Iman mengaku, dia memang dah taqdim seorang muslimat.Tapi, dia cakap sendiri tak buat apa-apa keputusan lagi untuk taqdim tu.Dia tak nak fikir lagi hal-hal tu kak,”
Aku terdiam. Tak tahu apa perasaanku saat ini. Kenapa Iman tak cakap terus terang dengan aku hari tu. Sebab aku muslimat? Jadi, Iman malu denganku? Kenapa Iman bagi sebab dia nak aulakan jihad, tanpa menjawab soalanku secara telus? Kenapa pula Iman cakap ‘masih tak buat keputusan’? Iman yang mentaqdim atau Iman yang ditaqdim? Kenapa Iman pula yang susah nak buat keputusan? Takkan muslimat tu yang ragu-ragu nak bagi jawapan? Bolehkah tolak lamaran dari seseorang yang seperti Iman? Iman pula seperti tak serius sahaja. Aku pelik sendiri. Semua persoalan itu seperti pedang yang menyiat-nyiatkan hatiku. Kecewakah aku? Tidak!!
“Tak apalah Dik An.Alhamdulillah, Allah dah jawab persoalan akak sebelum ni.Ternyata Iman memang betul-betul dah taqdim seorang muslimat.Cuma akak kesal, dia tak berterus-terang dengan akak hari tu,”
“Dia malu dengan akak agaknya kak.Akak, Dik An rasa, selagi mereka tak kahwin selagi tu juga akak masih ada peluang untuk berjodoh dengan Iman.Apa kata akak berterus-terang sahaja siapa akak?,”
“Tak perlu Dik An.Akak tak nak kami kekok.Akak dan dia masih sama-sama dalam gerak kerja tarbiyah.Cuma, Dik An cakaplah pada Iman, jika dia tergerak hati pada akak, carilah Dik An. Akak dah tak nak fikirkan hal-hal hati ni.Mungkin sampai bila-bila sahaja akak tak nak fikirkan hal ni.Akak hanya nak fikirkan hal ni bila Allah tunjukkan dia jawapan istikharah akak sahaja. Akak hanya nak kepastian sahaja.Akak sentiasa akan menunggu hikmah Allah,”
“Akak, kenapa ya akak suka Iman?,”
Aku tersenyum. Soalan yang tiada jawapan pasti. Aku sendiri tidak tahu kenapa aku suka Iman? Tiada apa-apa alasan kenapa jawapan hatiku Iman. Yang nyatanya, ketenangan hatinya buat aku rasa tenang dan selamat.
“Entah la.. Sebenarnya tak ada sebab yang khusus kenapa ‘Iman’.Akak suka Iman bukan sebab dia ahli gerakan.Bukan juga sebab dia seorang aktivis.Malah hati akak terdetik tatkala pertama kali kenal dia di Nilam Puri dulu.Akak suka dia sejak sebelum akak kenal dia lagi.Sejak dia belum lagi memegang status ahli gerakan.Sejak belum lagi dia memegang status aktivis mahasiswa.Sejak dia belum lagi memegang title sebagai ahli jemaah.Time tu dia 0 0.Memang tak ada sebab khusus kenapa akak suka dia.Melainkan Allah yang caturkan dia menjadi jawapan istikharah akak.Kunci pada hati akak dan dia adalah ketenangan.Sejak itu akak tidak menerima mana-mana lamaran muslimin sehinggalah sekarang.Kerana, masih dia yang menjadi jawapan istikharah akak.Hanya sekadar jawapan.Itu akak dah faham.Jika Allah tak bagi dia sebagai jawapan akak, dah tentu akak pun dah jadi milik orang agaknya,”ada senyum sinis di hujung bicaraku. Teringat beberapa wajah yang lamaran mereka aku tolak beralas istikharah.
“Akak kecewa ke?,”
“Langsung tidak!Apa-apa sahaja percaturan Allah, akak terima.Akak sedar, akak sedang belajar Dik An.Belajar tentang cinta.Akak tidak ada sekelumit pun rasa cinta pada Iman.Dia hanyalah jawapan istikharah akak.Tak lebih dari itu.Suka dan cinta adalah dua perasaan yang berbeza. Rasa suka adalah ketenangan yang hadir tanpa keraguan.Sebaliknya, cinta pula rasa pergantungan yang tinggi dari hati.Semestinya cinta itu pada Allah.Sekiranya Allah mahu mengikat hati kami, itu adalah takdir Allah.Allah ada caranya.Biarlah akak terus menunggu hikmah Allah,”
“Baiklah kak.Nanti ada apa-apa berita dari Iman, Dik An akan maklumkan dengan akak ya,”
Aku mengangguk. Kami berpisah di situ. Dik An pulang ke kolej 10.
Aku menapak pulang ke bilik. Kolej Kinabalu itu semakin sunyi. Studyweek begini ramai yang hanya duduk-duduk dalam bilik. Menghadap buku. Tak seperti selalu. Riuh rendah di floor, dewan makan dan lobi. Memang akhir-akhir ini, tumpuanku pada akademik dan gerak kerja sedikit terganggu dengan hal-hal ini. Allahhu Akbar..Memang Allah nak uji.
Handsetku berdering. Panggilan dari kak Safinah. Apa pula kali ini? Kepalaku dah berdenyut-denyut. Salamnya aku jawab.
“Annur..Akak mahu enti timbangkan sekali lagi lamaran ini.Enti akan menyesal jika buat keputusan yang salah,”
Air mataku menitis. Kenapa soal ini harus dipanjangkan lagi? Hatiku rasa sesak tiba-tiba. Bukankah aku dah berulangkali berikan jawapan? Allahhu Rabbii..
“Kak, Annur kan dah bagi jawapan pada akak hari tu?Tak cukupkah Annur jawab dengan jawapan istikharah Annur?,”
“Annur, istikharah bukan setakat kita solat dan mimpi, tapi juga perlu dirunding, dibawa ke meja perbincangan.Annur kena buka hati.Beri peluang,”keras nada Kak Safinah kali ni.
Aku naik geram sendiri. Sabar yang jadi dinding. Jika tak tahan sabar, dah lama aku letakkan telefon. Kkd program yang baru aku print di kolej 10 tadi, aku letakkan di atas meja. Minda dah kembali berserabut. Ya Allah, berikan aku ketenangan hati.
“Baiklah kak.Annur ambik masa sekali ni untuk Annur buat istikharah akhir.Annur harap dengan jawapan istikharah kali ini akan jadi penamat semua ni.Bagi masa pada Annur.Bila Annur dah ada keputusan, Annur sendiri akan contact akak,”
“Baik.Banyak-banyak berdoa,” Panggilan berakhir.
Aku biarkan sahaja hal itu. Ketepikan dulu. Fokus kuhalakan pada akademik dan gerak kerja tarbiyah. Banyak lagi kerja yang menuntut perhatianku. Cuma, aku masih tidak henti-henti beristikharah. Mohon semoga Allah berikan petunjuk yang lebih nyata dan jelas. Petang itu ada iftor bersama anak-anak usrah. Aku dikhabarkan ada penceramah yang dijemput untuk memberi pengisian. Tak tahu pula siapa yang dijemput.
Aku menapak ke block C. Mahu ke bilik seminar 24. Baru sahaja aku membuka pintu masuk ke block C, tiba-tiba aku terlanggar seseorang. Bertabur buku-buku di lantai. Alamakk..
“Opss..maafkan ana,” spontan aku meminta maaf tanpa memandang siapa yang telah kulanggar.
Aku tunduk memungut buku-bukunya yang terjatuh. Buku bertajuk “Jalan Dakwah Antara Qiadah dan Jundiyah dan Bekalan Dakwah, Petunjuk Di Sepanjang Jalan karangan Mustafa Masyhur’ aku pungut di lantai. Baru sahaja buku itu aku khatamkan minggu lepas. Aku bangun berdiri. Sebening anak mataku tertancap pada sekeping wajah mulus itu. Segera aku melarikan pandangan. Debar di hati bagaikan detikan bom jangka menunggu untuk meletup sahaja. Aku menghulurkan buku-buku itu padanya. Tak sangka nak bertemu dengannya petang itu.
“Minta maaf,”ujar kami serentak. Aku terus tersipu-sipu sendiri.
“Oh, ustazah ada meeting ke?,”
“Taklah..Ana ada iftor dengan anak-anak usrah ana.Ustaz ada apa di sini?,”soalku kembali.
“Ana dijemput untuk bagi pengisian.Saidatul yang jemput,”
“Oh, anak usrah ana la tu.Oh, jadi ustaz penceramah yang adik-adik jemput rupanya.Jomlah ustaz,”aku memberi laluan padanya.
Iman menapak ke BS24. Aku menyusul di belakangnya. Tiba-tiba rasa segan bertimpa-timpa. Tak apa, dia tak tahu pun. Aku pula buat-buat biasa ja. Selesai pengisian petang itu, Iman minta diri. Dia tidak dapat iftor sama-sama. Ada kerja katanya. Jadi, petang itu, hanya aku sahaja yang akan beriftor sama-sama dengan anak-anak usrahku. Cuma pada petang itu, sebelum beredar, Iman tiba-tiba memanggilku.
“Ustazah Annur Miazara..,”
Dia mengisyaratkan agar aku bertemunya di luar BS24. Ada apa agaknya? Iman ni buat aku berdebar-debar pula.
“Siti, ikut akak jap..Teman akak jumpa ustaz kejap,” aku menarik lengan Siti Nasuha membuntutiku ke luar BS24.
“Ya ustaz.Ada apa?,”soalku lagi.
Iman menghulurkan wang. Terkejut aku. Aku serentak mengangkat wajah menentang anak matanya. Untuk apa pula duit ini? Begitulah anak mataku menyoal Iman. Saat itu Iman tersenyum. Anak matanya bercahaya. Aku tertunduk entah kenapa. Cahaya dari sepasang anak mata itu seperti menembus terus ke hatiku.
“Ni duit sumbangan ana untuk program terdekat ni.Maaflah, ana tak dapat join.Tak dapat juga nak memenuhi undangan ceramah.Komitmen bulan ni dah full.Lebih-lebih lagi hujung-hujung minggu.Memang tak dapat.Maaf ya,”
“Ohh..duit sumbangan.Ingatkan apa tadi,”
“Nahh..terimalah..,”
Sekali lagi dia menghulurkan wang itu padaku. Aku lantas mengambil duit itu dari tangannya. Entah kenapa hatiku rasa tersentap. Mungkin kerana ini pertama kali aku menerima dan mengambil barang dari tangan muslimin. Dari tangan ke tangan. Kebetulan pula, tiada kerusi atau meja di situ. Jadi, terpaksa juga aku menerimanya dari tangan Iman sendiri. Biasanya aku akan meminta barangan yang dihulurkan muslimin diletakkan di atas kerusi atau meja. Dan aku mengambil barangan itu dari kerusi dan meja itu sahaja. Tapi, tidak kali ini.
“Terima kasih ustaz,”ujarku sekilas memandang wajah putih bersih itu.
“Afwan,.Moga Allah permudahkan urusan mentarbiyah adik-adik ya,”sempat lagi dia berpesan.
Aku mengangguk. “Insya’allah ustaz..Doakan ya..Syukranjazilan..,”
Iman mengangguk. Lantas berlalu. Aku dan Siti juga kembali ke dalam BS24. Bersedia untuk iftor bersama anak-anak usrah.
“Kak Annur, ramai kakak-kakak dan ustaz-ustaz tahun akhir yang dah kahwin kan.Akak bila lagi?,”Saidatul dah mulakan perbulan tak formal petang itu. Usrah juga kan.
Masih berbaki 15 minit sebelum masuk waktu berbuka.
“Hmm..Akak malas nak fikir lagi la hal-hal tu semua.Calon pun tak ada lagi,”ujarku beralasan dengan alasan biasa.
“Haa..Min rasa ada seseorang yang sangat sesuai untuk akak tau,hehe..,”
Aimin menjeling-jeling pada sahabat-sahabatnya yang lain. Mereka sama-sama ketawa. Macam 1 fikiran ja mereka semua ini. Hmm.. Aku dah tersipu-sipu. Kenapalah asyik-asyik isu ni juga yang timbul?Hmm..
“Ish..pandai-pandai ja Min ni.Entah siapa yang nakkan akak ni,”aku tergelak.
“Alaaa..kami tau la.Akak kan kakak kami.Insya’allah, kami doakan untuk akak ya,”Halimah pula mencelah.
Azan berkumandang.
“Ok, dah azan.Jomlah beriftor.Adik-adik ni macam-macam la..Hishh,”ujarku lagi.
Mereka semua ketawa. Alhamdulillahh..tenang hatiku dapat menatap wajah-wajah mereka ini. Mereka dah seperti adik-adik kandungku.
Malam itu sesudah sampai di bilik, aku mengeluarkan wang pemberian Iman tadi. RM50 itu aku renung-renungkan. Entah kenapa aku jadi sayang pula dengan wang itu. Aku akhirnya menukarkan wang itu dengan wangku. Wang yang diberikan Iman itu kini menjadi wangku. Wangku pula aku akan berikan pada bendahari program terdekat sebagai sumbangan dari Iman.
Aku membuka album gambar. Lukisan Iman yang satu-satunya aku lukis kini aku pandang. Dalam puluhan gambar Iman yang aku lukis, hanya satu gambar ini sahaja yang berjaya aku lukis dan lukisan itu menjadi seiras wajah Iman. Lukisan itu aku lukis lebih 3 tahun lepas. Aku terus menyisip wang RM50 itu di bawah lukisan Iman itu. Andai kami berjodoh, satu masa nanti, aku akan tunjukkan lukisan ini pada Iman. Dan aku akan minta Iman jenguk di belakangnya. Pasti dia terkejut melihat wang miliknya masih kusimpan. Hehe..macam lawak pula kan.
Esoknya jumaat bertandang lagi. Hari ini genap 2 minggu aku beristikharah. Kali ini, aku memusatkan untuk mengosongkan hatiku dari sebarang perasaan. Tak nak perasaan mempengaruhi keputusanku. Aku dah berjanji. Ini istikharah akhir. Istikharah yang akan menentukan keputusan hidupku selepas ini. Andai Allah masih tunjukkan Iman, aku akan terus menunggu hikmah Allah dari segala yang berlaku ini. Jika sebaliknya, aku akan cuba masuk semula ke meja rundingan baitul muslim.
Petang itu, selesai asar, aku berteleku sendiri di tikar sejadah. Akak bersendiri saat itu. Jalilah dah keluar. Turun makan. Memang aku sendiri mahu bersendiri. Aku bersolat hajat diikuti solat istikharah. Lama sujud akhirku. Tak sedar, air mata ini meluncur laju. Basah telekung solat. Aku tidak tahu kenapa. Tapi, apa yang kurasakan, seperti ada angin yang masuk ke hatiku. Angin itu seperti menolak segala yang kupendamkan, keluar dari relung hatiku. Keluar berupa bicara kalamku denganNya. Aku bercakap-cakap dengan Allah. Memang saat ini kuluahkan segalanya pada Allah. Dia yang lebih Maha Mengetahui hati hamba-hambaNya. Aku hanya berserah padaNya. Dialah selama-lamanya Pemilik cintaku. Allahhu Akbarr..
Merasa sedikit tenang sesudah berdoa. Aku bangun perlahan. Duduk di kerusi. Lama handsetku aku pandang. “Ya Allah, jika masih dia menjadi jawapan istikharahku, gerakkan hati dia untuk mengirim khabar padaku.Andai Kau masih tunjukkan dia, maka selamanya aku akan menunggu sehingga Kau tunjukkan hikmahMu padaku ya Allah.Aku menunggu hikmahMu.Bukan menunggu dia,”. Aku tidak tahu kenapa hatiku mendetik begitu. Namun aku akhirnya sedar sendiri. Mana mungkin dia akan mesej aku jika tidak ada apa-apa urusan. Aku ingin bangun. Ingin membuang telekung solat. Tapi, tiba-tiba ada bunyi mesej masuk. Hatiku segera terdetikkan dia. Adakah mesej itu dari dia? Adakah mesej itu dari Iman? Hatiku berdebar. Bagai nak pecah jantungku bila kubuka, memang mesej itu dari dia. Mesej dari Iman yang masuk ke inbox handsetku. Aku menyandarkan tubuh ke kerusi. Dada terus bermain getar. Getar yang tak terjumlah. Adakah ini pentunjukMu ya Allah? Lambat-lambat aku membukanya.....
Subhanallahh.. Melihat mesej itu, aku hanya mampu bertasbih. Lantas aku menyembah sujud syukur.. Allahhu Akbarr.. Hanya padaMu kami meminta, dan hanya padaMu kami memohon pertolongan dan petunjukk..
Bersambung ke bahagian 4....tunggu dan tunggu lagi ya..entah bilalah cite ni nak abihh..
3 Januari 2011, Kolej Kediaman Kinabalu (8th), UMKL

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...