BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, January 30, 2011

Edisi Bedah Buku: La Tahzan (Dr.Aidh AlQarni) : Bhgn Muqaddimah


Edisi Bedah Buku
La Tahzan :- Dr. ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni
Bhgn : Muqaddimah :
Sekalipun kulukiskan keagunganMu
dalam goresan
Sebagai tanda kesucian yang mempererat jiwa
Engkau tetap Yang Teragung
Dan tempat segala yang bermakna
Ya Tuhan, hanya pada keagunganMu
                                                           Segalanya terasa lapang         
-          Dr.Aidh Al-Qarni

Berdebar-debar saya membaca bait kata-kata ini. Subhanallah..sangat menyentuh hati saya. Itu baru muqaddimah. Belum lagi menyentuh isi kandunganya. Melihat muka depannya sahaja sudah membuatkan hati seperti ditusuk angin rindu. Rindu pada belaian kasih dan sayang Dia yang Maha Agung. Subhanallah.. Allahhu Akbarr..
....ya Rabb kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka..                                                                                                      - Al-Baqarah : 201
Tafsiran ayat ini juga terlebih dahulu menggambarkan, kuatnya pergantungan penulis dengan Allah, selaku Pencipta dan Pemberi ilham kepadanya. Subhanallah.. Walau hanya sebagai muqaddimah, kata-katanya seperti embun-embun segar yang mengembuni hati saya. Sehingga hati ini terasa tautannya dengan Pencipta. Allahhu Akbarr..
Buku ini sudahpun saya mohon izin dari penerbitnya untuk paparkan cebis-cebis isi buku ini yang saya simpulkan kefahamannya di dalam blog saya. Ini kerana, saya sangat mencintai buku ini. Kalau dulu saya pernah kehilangannya, perasaan itu masih hidup di hati saya hingga kini. Subhanallahh..
Adab membedah, terlebih dahlu kita kenal dulu dengan penulis dan penerbitnya.
Penulis ; Dr.Aidh bin Abdullah AL-Qarni
Penterjemah : Noraine Abu  (buku ini terjemahan dari buku Bahasa Arab, Laa Tahzan..)
Penyunting : Dr. Mohd. Puzhi Usop
Penerbit : Al-Hidayah Publication
Penulis menulis buku La Tahzan ini adalah untuk mengetengahkan bahawa kesedihan adalah sesuatu yang tidak sepatutnya melanda kaum muslimin dan kehidupan di dunia. Sedangkan terlalu banyak nikmat yang Allah berikan, melebihi dari yang sedih-sedih. Dan buku ini ada jawapan bagi setiap kesedihan yang melanda. Pujukan untuk hati yang sedang lara.
Firman Allah S.W.T :
“Semua yang ada di langit dan di bumi selalu memohon kepadaNya. Setiap waktu dia berada dalam aktivitiNya..,”                                                                          - Surah Arrahman ; 29

Sekalipun kulukiskan keagunganMu
dalam goresan
Sebagai tanda kesucian yang mempererat jiwa
Engkau tetap Yang Teragung
Dan tempat segala yang bermakna
Ya Tuhan, hanya pada keagunganMu
                                                           Segalanya terasa lapang         
-          Dr.Aidh Al-Qarni

Melalui firman Allah di atas dan sajak tersebut, Dr.Aidh meletakkan bahawa pentingnya pergantungan hati dan jiwa kita dengan Allah, sebagai Pencipta yang sangat memahami diri, jiwa dan naluri kita. Tiada yang lebih perihal diri dan jiwa kita melainkan Dia yang Maha Mencipta hamba-hambaNya .. Subhanallahh.. Allahhu Akbarr..
Ada 5 doa yang penulis coretkan sebagai muqaddimah pembuka kata buku ini. Semua ini adalah doa dari hati yang dalam. Lebih dalam dari lautan.
..ya Allah.. gantikan penderitaan ini dengan kesenangan, balasan kesedihan sebagai perkara yang menggembirakan dan hilangkanlah perasaan takut ini kepada ketenteraman..
..ya Allah, sejukkan gelora hati dengan sijil keyakinan dan padamkan gejolak api jiwa dengan keimanan..
..ya Allah.. berikanlah rasa mengantuk sebagai kenyamanan bagi mata yang tidak dapat pejam. Berikan rasa damai bagi jiwa-jiwa yang yang resha ini suatu kedamaian dan berikanlah dengan kemenangan yang nyata..
..ya Allah, tunjukkan penglihatan ini menuju cahayaMu. Bimbinglah kesesatan ini ke arah jalanMu dan bimbinglah orang yang tergelincir menuju petunjukMu..
..ya Allah, lenyapkan segala keraguan dengan cahaya mentari di ufuk timur. Hancurkan segala kebatilan yang bersarang di dalam perasaan dengan secerah sinar kebenaran. Hapuskan segala tipu daya syaitan dengan pertolongan bala tenteraMu..
-Dr. Aidh Al-Qarni, La Tahzan
Semoga doa penulis bisa meruntunkan jiwa hamba ke hati para pembacanya. Sehingga merasakan Allah berada dekat dengan hati. Allahhu Akbar..
Saat terasa bisikan halus lembut menusuk ke hati..
Lalu dada menyesak sebak yang tidak terjumlah..
Wahai Tuhan.. hatiku sedang Kau ketuk..
Maka, bukakanlah pintu hatiku..
Agar cahaya hidayahMu masuk ke liangnya..
Izinkan cahaya itu terus menerangi ruang kelam itu..
Sehingga ke akhirat..bertemuMU dalam cahaya..
..Syukran ya Allah..
-Aleesy AnNurIman-

Kolej Kediaman Raja Dr. Nazrin Shah (12th )
29 Januari 2011, 25 Safar 1432, 10.30 p.m

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...