BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, January 24, 2011

RIADAH MAHABBAH..


Seawal jam 8.30 pagi kami berkumpul di perkarangan kolej kediaman Kinabalu. Pagi ini saya dan sahabat-sahabat saya akan beriadah di Taman Jaya. Riadah pagi ini memang sudah dirancang sejak 3 hari yang lalu lagi. Terperap memerah otak di dalam bilik, adakalanya perlu keluar mencuci mata juga.
Teringat saya sehari sebelum hari riadah..
“Im, Im ni serius ke nak ikut kami beriadah ni?,”
Kak Aqilah yang kini menjadi rommate saya meminta kepastian. Tentatif program dan KKD program yang bertimbun di atas meja saya jadi renungannya. Saya tersenyum. Tahu dia mengambil berat saya. Dia memang seorang yang memahami.
“Insya’allah, im ikut kak. Kita luangkan masa untuk bersama sahabat-sahabat, insya’allah, Allah akan sediakan ruang untuk Im selesaikan kerja-kerja Im ni kak.Insya’allah,”
Kak Aqilah menyambut kata-kata saya dengan senyuman manis penuh makna. Saya ingat janji saya bersama Kak Aqilah, Aninah dan Raisah. Mahu beriadah di Taman Jaya pada esok hari. Janji tetap janji. Tambahan pula esok hari khamis. Cuti Thaipusam. Tak apa. Isi masa awal-awal semester bersama sahabat-sahabat. Akhir-akhir semester nanti sudah tenru dah tak ada masa. Jadi, perlu manfaatkan waktu yang ada ini. Jadual saya semakin penuh. Namun, saya sentiasa berjihad untuk menguruskan jadual saya dengan lebih baik. Kesibukan itu juga yang mengajar saya lebih berdisiplin. Lebih baik masa penuh dengan perancangan dan aktiviti gerak kerja dan akademik. Daripada terhabis buang dengan perkara yang tidak berfaedah.
Tiba hari riadah, seorang adik junior turut ikut kami beriadah. Namanya Kamilah. Jadi nampaknya kami berlima. Semoga riadah ini memberi nafas baru dalam jihad saya. Moga dengan riadah ini juga, ukhwah saya dan sahabat-sahabat menjadi semakin erat. Insya’allah kerana Allah. Kerana sesama kita ada hak yang perlu dijaga bersama dalam ukhwah Islam.
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Hak seseorang Muslim ke atas seorang muslim yang lain ada enam perkara: (1) Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau memberi salam, (2) Apabila dia menjemputmu maka penuhilah jemputannya itu, (3) Apabila dia meminta nasihat hendaklah engkau memberi nasihat kepadanya, (4) Apabila dia bersin dan bertahmid maka hendaklah engkau lengkapkan dengan bertasymit, (5) Apabila dia sakit hendaklah engkau menziarahinya dan (6) Apabila dia meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya". (Hadis riwayat Muslim).
Berikut adalah lakaran kenangan kami bersama.

Kami otw dari kolej 8 ke bustop fak pendidikan..

Menunggu ketibaan bas rapidkL untuk ke Stesyen U..

Dah naik bas rapid kL ke Stesyen U..

Dah sampai Stesyen U..sedang menunggu train yg akan
membawa kami ke Taman Jaya..


Dah naik train ke Taman Jaya..



Alhamdulillah..dah sampai Taman Jaya..



Jom sarapan dulu..

Jom..jomm..kita sarapan..sekejap lagi pergi main..hehe..


sempat berkenalan
dgn 2org adik yg
comel ni.. yg abang haikal..
yg adiknya hafiz...
comel sangat

im : kak, benya sttengok adik 2org
tu main..kita kecik2 dulu
comel x kak?hehe..
kak qilah : dh nama pun budak,
mestilah comel..hehe..

Dua beradik yg menarik perhatian
kami.. subhanallah, cantik
ciptaan Allah..
    

Sempat singgah di Amcorp Mall..


Pokok tanggung pun jadi tempat kami berposing..hehe.
moga ukhwah kita bertambah erat dan ceria macam
pokok tanglung nii..

“Ya Allah, moga ukhwah ini hingga ke JannahMu..,”
Bismillahhirrahma’nirrahim..
اَللّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذِهِ الْقُلُوْبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَي مَحَبَّتِكَ، وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ، وَتَوَحَّدَتْ عَلَى دَعْوَتِكَ، وَتَعَاهَدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيْعَتِكَ، فَوَثِّقِ اللَّهُمَّ رَابِطَتَهَا، وَأَدِمْ وُدَّهَا، وَاهْدِهَا سُبُلَهَا، وَامْلَأَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِيْ لَا يَخْبُوْا، وَاشْرَحْ صُدُوْرَهَا بِفَيْضِ الْإِيْمَانِ بِكَ، وَجَمِيْلِ التَّوَكُّلِ عَلَيْكَ، وَاَحْيِهَا بِمَعْرِفَتِكَ، وَأَمِتْهَا عَلَي الشَّهَادَةِ فِيْ سَبِيْلِكَ إِنَّكَ نِعْمَ الْمَوْلَي وَنِعْمَ النَّصِيْرِ، اَللَّهُمَّ أَمِيْنَ وَصَلِّ اللَّهُمَّ عَلَي سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَي آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمْ.
"Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui bahawa hati-hati (orang-orang yang dibayangkan) ini, telah berhimpun di atas dasar kecintaan terhadapmu, bertemu di atas ketaatan kepada-Mu, bersatu lagi memikul beban dakwah-Mu. Hati-hati ini telah mengikat persetiaan untuk menolong meninggikan syariat-Mu. Oleh itu, Ya Allah, Engkau perkukuhkan ikatannya dan Engkau kekalkan kemesraan mawaddah antara mereka. Tunjukkanlah kepada hati-hati ini akan jalan yang sebenar serta penuhkanlah piala hati-hati ini akan jalan yang sebenar serta penuhkanlah piala hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap. Lapangkanlah hati sanubari ini dengan keimanan dan keindahan tawakal kepada-Mu. Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat (pengenalan yang sebenarnya) tentang-Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu. Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah doa kami".
Amin Allahumma Amin..
Kolej Kediaman Kinabalu (8th)
20 Januari 2011, 6.00 p.m

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...