BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, May 17, 2011

Hari-Hari Indah Terakhir Mengiringi Jejak ke Banting

Rumah sewa saya dan sahabat-sahabat di Banting

Alhamdulillah.. Dah lama rasanya saya tidak mengupdate sesawang Wadie AnNurfillah ini. Allahhu Akbarr.. Sebelum saya ceritakan mengenai rumah sewa saya di Banting, saya ingin kisahkan mengenai hari-hari sebelum saya ke Banting dahulu. Banyak perkara yang perlu saya selesaikan sebelum bertolak ke Banting. Sebelum tinggalkan bumi tarbiyah UM ini, saya perlu dulu meninggalkan ‘sesuatu’ untuk adik-adik saya. Saya tinggalkan ‘perjuangan’ saya dengan mereka. Jadi, saya harus pastikan mereka benar-benar telah bersedia untuk teruskan perjuangan dalam gerak kerja tarbiyah walaupun tanpa saya kelak.  
11 Mei 2011 (Rabu)                   
Terima kasih buat adik-adik saya yang meraikan hari perpisahan saya pada tarikh 11 Mei 2011 lalu. Sekurang-kurangnya mereka menghantar saya di majlis perpisahan sahaja. Alhamdulillah, itu dah cukup buat saya rasa sangat bersyukur. Insya’allah saya bawa mereka di dalam doa saya. Terima kasih atas kek perpisahan yang sangat sedap, sesedap ukhwah kita.
..Terima Kasih utk masjlis ini adik-adikku..

Tautan hati kita takkan terpisah walaupun jasad jauh dari pandangan. Sama-sama hidupkan ukhwah kita di dalam doa kita. Di hati ini tetap ada rinduku buat kalian, adik-adikku sayang. Terima kasih pada delegasi saff kepimpinan PMI yang sudi hadir ke majlis saya. Adik saya Muhammad Safwan Bin Anang, Hawari Bin Zakaria, Syis Bin Abdul Kadir, Ahmad Zahirudin Othman, Ahmad Kamilin Mohd Husni, Muhammad Arif Mustaqim Bin Zakaria, Ahmad Shahrir Basri Bin Suhaimi, Siti Fatimah Binti Rosli, Hasimah Binti Chik, Nur Basyira Binti Zainol, Awanis Binti Amran, Nur Hafiza, Maizatul Fariha Binti Azmi dan adik-adik yang tidak saya sertakan nama mereka. Ketahuilah adik-adikku sekalian, bahawa akak sangat sayang dengan kalian semua. Akak sangat menghargai kalian sebagai adik-adik akak. Kerana adanya kalian, maka adanya akak pada hati ini. Qadarallah yang menemukan kita. Adanya perpisahan sebagai pelengkap perpisahan. Jika tidak ada jodoh kita bertemu lagi di dunia ini, insya’allah semoga kita bertemu lagi di akhirat nanti. Cuma, hanya ada seorang adik saya yang tidak bertemu saya sebelum saya berangkat. Dah lama saya tidak bertemu dia. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa rindunya saya pada dia. Pesanan untuk si ‘dia’..
..Adikku, ada hikmahNya kenapa kita tidak diizinkan bertemu di saat-saat akhir akak berangkat. Dosaku menggunung tinggi padamu dik. Mungkin itu penghijabnya untuk kita. Betapa akak mengharapkan kehadiranmu dik.. Sangat-sangat mengharapkan kehadiranmu. Setidak-tidaknya kuharapkan ada mesej selamat jalan darimu.. Moga Allah terus jaga ukhwah ini adikku sayang.. Moga Allah terus jaga ukhwah kita adikku sayang..
12 Mei 2011 (Khamis)
Sempat lagi petang ini saya ajak adik-adik saya keluar membeli barang keperluan. Sebenarnya bukan keluar semata-mata kerana ingin beli barang, tetapi hati saya merasa sangat berat hati mahu melepaskan adik-adik saya ini.
..Basyira, nadhirah dan Ili.. Syukran kerana saat-saat akhir begini, kalian masih sudi keluar menemani akak..
Saya tidak punya adik. Jadi, adik-adik inilah adik-adik saya.. Hanya ada dalam UM. Ukhwah ini akan saya ingati. Ukhwah yang didasarkan atas landasan gerak kerja Islam.
Teringat saya sempat lagi kami berusrah di dalam kereta ketika perjalanan pulang ke UM dari membeli barang keperluan.
“Akak, apa pendapat akak pasal ikhtilat antara ahli gerakan dalam gerak kerja Islam?Boleh ke muslimat bagi tashje’ pada muslimin kalau muslimin minta?,” Ili yang sedang memandu sempat lagi bertanyakan saya.
Saya tersenyum.
“Bagi akak, lebih baik tak campurkan hubungan peribadi dan gerak kerja. Kita sendiri perlu jelas, siapa diri kita dan dia. Kita serius jaga disiplin dalam gerak kerja. Dan kita juga perlu jaga disiplin dalam gerak kerja. Jangan campur adukkan. Kelak, akan beri kesan pada gerak kerja juga. Jika muslimin minta nasihat muslimat, kena tengok juga apa tujuan muslimin tu sebenarnya? Minta dia cari sumber ‘penasihat’ yang lebih berautoriti untuk menasihatinya. Kerana kita bimbang, ‘nasihat’ dari muslimat tu pula yang akan memarahkan penyakit hati di dalam hatinya (jika ada masalah hati). Muslimat pun kalau nak bagi nasihat pada muslimin, kena la fikir, samada nasihat yang dia bagi tu akan tambah dekatkan muslimin tu pada Allah atau makin buat dia tersesat, berkhayal dan jauh dari Allah?,”
“Kalau akak sendiri?,”
Saya senyum lagi.
“Dalam disiplin gerak kerja akak selama ini, akak awal-awal lagi akan cakap dengan orang yang bekerja dengan akak, agar jangan sendkan pada akak sebarang ayat-ayat tashje’ atau yang berkaitan dengannya. Pernah ada muslimin yang melamar mahu berkawan dengana akak. Muslimin tu selalu sendkan mesej tashje’ pada akak. Akak cut terus. Akak tidak boleh terima. Risau menganggu kekusyukan hati. Syaitan kan ada caranya nak lemahkan manusia. Better kita tak ruangkan peluang untuk bagi syaitan celah. Astagfirullahhh..
Usrah petang itu akhirnya mencapai kata sepakat, bahawa hubungan antara muslimin dan muslimat dalam gerak kerja, lebih baik serius dan fokus hanya pada gerak kerja. Itulah ukhwah sebenarnya. Sesuatu yang diusahakan demi untuk survival gerak kerja Islam. Bila kita dapat capai matlamat, kitalah yang sama-sama akan rasai gembira dan sedih. Subhanllahh..
Terima kasih ili, Syi dan Nad..
13 Mei 2011 (Jumaat)
Terima kasih kepada adik-adik saya yang mengajak saya keluar pada pagi itu. Destinasi kami di Masjid Jamek. Sekadar berjalan-jalan sama-sama di waktu-waktu akhir saya akan berangkat ke Banting esoknya. Awanis, Awin dan Amal.. terima kasih adik-adikku. Cuma ‘dia’ tetap juga tidak muncul-muncul.. Sedihnya saya.. Namun saya redha andai inilah yang terbaik di sisi Allah.
Alhamdulillah, saat-saat akhir petang itu, Allah masih mahu beri saya seorang lagi adik. Subhanallah.. Sungguh saya tidak sangka, akan diukhwahkan dengan seorang adik ini. Dia sangat comel. Saat bersamanya, teringat saya pada adik saya yang seorang itu. Suaranya, gaya manja bercakap juga menyamai ‘dia’. Inilah adik baru saya yang saya panggil Hanis.
“Akak, macam mimpi pula kita jumpa macam ni kan kak?,”
“Ye Hanis.. Jika tidak kerana ada gambar ni, mesti kita akan rasa macam betul-betul mimpi kan,”

Kebetulan pula, saya bawa kamera saya walau ke mana saya pergi. Saya rasa, saat-saat indah dalam hidup saya perlu dirakamkan. Agar bila saya ceritakan ia secara berhikmah pada sahabat-sahabat dan adik-adik saya, maka itu akan jadi 1 usrah yang turut memberi hikmah kepada mereka juga. Ukhwah itu caring, sharing dan loving.
14 Mei 2011 (Sabtu)
Jangkaan pada mulanya kami akan bertolak ke Banting awal pagi. Tapi disebabkan banyak barang-barang yang kena angkat, jadi makan masa juga.
“Akak, akak dan kakak-kakak mengajar kat Banting tu 2 bulan kan? Jadi barang apa yang banyak sangat tu kak?,”
“Farid, memanglah kami mengajar 2 bulan sahaja. Tapi barang-barang ni barang-barang 4 tahun kami duduk di UM ni,”
Menggeleng-geleng Farid. Hehe.. Alhamdulillah, adik-adik saya yang akan turut serta hantarkan kami ialah Mohd Farid Zulkifly, Mohd Amirudin Suhaimi dan Mohd Rosdi Hassan. Teringat mesej Amir pada malam majlis perpisahan saya itu.
“Amir, kenapa Amir tak datang majlis?,”
“Minta maaf kak. Ana ada hal waktu tu. Hehe..tak apa kak. Ana sebenarnya dah plan dengan Farid, nak ikut dia antarkan akak,”
..Inilah rumah saya dan sahabat-sahabat..

Ini pula perkarangan sekolah saya dan sahabat-sahabat mengajar.
Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Dato', Banting, Selangor..

Alhamdulillah, mereka bertiga selamat menghantar kami dengan sebuah kereta dan MPV. Selesai memunggah barang masuk ke dalam rumah, sebelum berangkat, sempat lagi Farid menyoal saya,
“Akak, ada apa-apa wasiat tak nak pesan kami bawa balik kL?,”
Sedih pula saya. Saya berat hati nak tinggalkan adik-adik saya
“Jaga gerak kerja tarbiyah ya. Jenguk adik-adik,” senada sahaja saya menuturkannya.
Lambat-lambat Farid mengangguk.
Alhamdulillah, semuanya selesai.

..Raisah dan Aninah yang comel..

Penat mengemas pada petang itu..tiba-tiba..
“Im, perut saya berbunyi sudah. Saya lapar,”
Saya memang sedia maklum Ani tidak boleh lebih masa waktu makannya. Ani kena makan pada waktunya.
“Tak apa ani, saya masak,”
Bila dah duduk di rumah sewa ni, antara hobi baru saya adalah berada di dapur. Jadi Chef rumah sewa la pula saya ni. Saya sangat suka masak. Kalau balik rumah kat kampung, dapur tu 'ana' la yang punya. hehe.. Tapi saya bukanlah seorang yang pandai masak. Saya tak pandai masak tapi saya suka masak. Hmm..camne tu? Hehe.. Sesapa yang sudi, berilah tunjuk . -sumbangkan resepi. Insya’allah. Berikut adalah menu-menu yang saya masak sepanjang 3 hari kami sudah berada di sini. Menu-menu kampung biasa sahaja.. Alhamdulillah, dapatlah makan untuk terus kuat beribadah. Makan untuk hidup..Bukan hidup untuk makan..
..Menu hari pertama..

Menu hari pertama.. 
 
Menu hari kedua ini, Raisah yg masak..

 Menu hari kedua..


Menu hari ketiga..

Sekian dulu untuk catatan kali ini.
Note : Harap maaf kepada pembaca yang budiman. Kisah Tatkala Teratai Berbunga terpaksa ditangguhkan dahulu kisahnya. I’allah ada sambungannya untuk episod akan datang pada waktu yang lain..
Saya akhiri dengan lagu Getar Hati ini. Sekadar halwa telinga..

~Aleesy AnNurIman~
Rumah Sewa,
16 Mei 2011, 10.09pm.
Taman Sri, Banting, Selangor

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...