BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, November 2, 2011

Edisi Bedah Buku: La Tahzan (Dr.Aidh AlQarni) : Tajuk 7 : Berbuat Baik Kepada Orang Lain Akan Melapangkan Dada


Edisi Bedah Buku
La Tahzan :- Dr. ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni
Tajuk 7 : Berbuat Baik Kepada Orang Lain Akan Melapangkan Dada

“..Perbuatan baik itu laksana wewangian yang tidak hanya mendatangkan manfaat bagi pemakainya, tetapi juga kepada mereka yang berada di sekitarnya..” -Dr.Aidh
Situasi
..TOK! TOK! TOK!..
Ketukan pintu mematikan lamunan panjang Faridah. Faridah mencapai cermin matanya, lantas bergegas membuka pintu.
“Assalamualaikum,” pemilik suara itu tersenyum memandang Faridah.
“Waalaikumussalam wbt.. akak, bila akak datang sini? Ni datang tak bagitau, nak buat suprise ya? Rindunya Idah kat akak,” Faridah, pantas menarik Asiah ke dalam pelukannya.
“Alhamdulillah, saja akak singgah sini, nak ambik buku kat Idah. Dah lama sangat kan buku-buku tu dah terperuk dengan Idah. Hehe..nak suprisekan Idah juga sebenarnya. Nah..ni ada buah tangan sikit dari Melaka ni. Buah limau madu. Sedap ni. Manis sangat,” ujar Asiah lagi.
“Ohh, buah limau. Subhanallah..Baru aje malam tadi saya baru teringin nak makan limau, terus akak bawakan hari ni. Alhamdulillah, saya pun memang suka buah limau kak. Tapi romate saya ni lagi sangat suka limau. Nanti petang dia balik, bolehlah saya bagi dia rasa limau akak bagi ni. Akak duduk dulu, saya buatkan air untuk akak,” ujar Faridah.
“E’ehh..Idah, tak payah susah-susah. Akak baru minum kat rumah sewa kak Ain tadi. Akak datang kolej 5 ni kejap aje. Nak singgah ambik buku-buku akak aje. Lepas tu akak nak terus balik Melaka dah ni,” ujar Asiah lagi.
“Alaa..Akak nii..Datang kejap aje. Akak duduk la kat katil Idah ni. Nah, akak minum jugak ya. Tapi air kosong aje la..,”Faridah menghulurkan gelas berisi air masak.
Asiah menyambut gelas itu. “Terima kasih. Yela, akak minum,” ujar Asiah lagi.
Sementara itu Faridah mengeluarkan buku-buku milik Asiah. Buku-buku itu lebih kurang 3 bulan dulu, Asiah kirimkan pada Faridah belikan buku-buku tu di Pesta Buku Antarabangsa. Asiah mengajar di Melaka. Tak ada kesempatan mahu ke pesta buku itu. Jadi, Asiah kirimkan pada Faridah, untuk belikan buku-buku itu di pesta buku. Lagipun pesta buku itu tidaklah jauh sangat dari kampus UM.
“Akak, hari tu akak pesankan 30 buah buku-buku epik Sejarah tokoh-tokoh Islam kan?,”soal Faridah meminta kepastian.
Asiah menghabiskan baki minumannya terlebih dahulu.
“Ya. Akak nak membaca semua buku-buku tu. Baik untuk pengajaran anak-anak murid akak nanti,”ujar Asiah lagi.
Faridah mengira semula jumlah buku-buku itu.
“Sepanjang 3 bulan ni, ada sesiapa tak yang pinjam dan baca buku-buku tu dengan Idah?,” soal Asiah lagi.
“Oh, ada kak. Memang buku-buku ni bermanfaat. Bilik saya ni dah jadi macam mini libry dah. Tapi saya ingatkan mereka, dah pandai baca tu pandai-pandailah jaga elok-elok buku tu. Dan saya siap statekan date untuk mereka pulangkan semua buku-buku ni sebelum due date akak nak datang sini. Alhamdulillah, mereka semua pulangkan buku-buku tu sharp on time,” ujar Faridah lagi.
“Alhamdulillah, lebih baik ada orang baca sementara tunggu akak datang ambik buku tu. Taklah buku tu terperuk aje kat dalam almari Idah ni. Ada juga manfaat dan pengajaran pada orang yang membacanya,”ujar Asiah lagi sambil tersenyum.
“Alhamdulillah kak, saya dah rasa sangat lega bila dah dapat tolong akak belikan kesemua 30 buah buku-buku ni. Sampai jugak hajat akak nak memiliki kesemua siri tokoh-tokoh Islam ni kan kak?,” ujar Faridah lagi.
“Alhamdulillah..Insya-ALLAH manfaatnya pada ilmu dan pengajaran yang kita dapat dari pembacaan buku-buku ni. Dan buku ni bukan untuk akak aje. Memang ianya milik akak, tapi manfaatnya untuk semua. Alhamdulillah..,” ujar Asiah lagi.
“Alhamdulillah kak. Nah kak. Semuanya cukup 30 buah buku,” ujar Faridah lagi.
“Ok, terima kasih Idah,” ujar Asiah seraya mengangkat plastik berisi buku-buku itu.
“Meh la saya tolong akak angkatkan ke kereta akak ya,” ujar Faridah lagi.
“Ok, terima kasih Idah,” ujar Asiah senang hati.
“Sama-sama kak,” ujar Faridah lagi.
Petang itu Khamisyatul pulang dari kelas. Dia melihat ada 3 biji limau di atas mejanya.
“Akak, limau ni akak bagi Misya ke?,”soal Khamisyatul.
“Ya. Ingat lagi tak akak ada tolong kawan akak belikan buku-buku dia yang 30 buah tu?,” ujar Faridah lagi.
Khamisyatul mengangguk.
‘Haa..Kakak tu la yang kasi buah limau tu. Buah tangan dari Melaka. Dia dah datang sini tadi. Dah ambik dah buku-buku tu. Alhamdulillah, lega sangat akak bila dah serahkan 30 buah buku tu pada dia. Itukan amanah pada akak. Bila dah serahkan tadi, akak rasa lega sangat. Tenang hati dan jiwa,” ujar Faridah lagi.
“Alhamdulillah kak. Akak permudahkan urusan orang, insya-ALLAH Allah akan permudahkan urusan akak kelak. Hmm..sedapnya buah limau ni. Misya suka sangat buah limau kak,” ujar Khamisyatul lagi.
“Hmm..Akak tau dah Misya suka. Makanlah. Manis kan? Hmm..kat bawah meja akak ni ada lagi buah limau. Banyak kawan akak bagi. Akak dah bagi juga pada jiran bilik kita tadi. Kalau Misya nak lagi, Misya ambik la ya,” ujar Faridah lagi.
“Insya-ALLAH, baik kak,” ujar Khamisyatul lagi.
Hmm...begitulah kisahnya. Hmm..bila kita buat baik kat orang, insya-ALLAH Allah kurniakan kita hati yang lapang dan tenang kerana telah berbuat satu kebaikan. Dan kebaikan itu umpama pokok yang berbuah lebat. Manfaatnya bukan hanya untuk pemilik pokok itu saja tapi untuk semua makhluk juga. Untuk manfaat bersama. Ada manusia yang menumpang teduh atau hujan di bawah pokok itu kerana pokok itu teduh. Ada binatang yang memakan buah itu buat santapan harian. Ada beburung yang bertenggek di dahannya. Semut-semut bersarang di pokok dan memakan buah-buah itu. Dan sebagainya lagi.
Firman Allah Ta’ala :-
“Sedang dia tidak menanggung budi sesiapapun, yang patut dibalas, hanyalah mengharapkan keredhaan Tuhannya Yang Maha Tinggi, dan demi sesungguhnya, dia tetap akan berpuas hati (pada hari akhirat, dengan mendapat segala yang diharapkan,”       Surah Al-Lail ; 19 -21
Sabda Rasulullah s.a.w :-
“Setiap perkara kebaikan itu sedekah dan sesungguhnya di antara kebaikan itu kamu menemui saudaramu dengan manis muka dan menuangkan air daripada bejanamu ke dalam bejana saudaramu.”  Hadis Riwayat Tirmizi dan Ahmad.
Wallahhu’alam..
note : Terima kasih kepada adik saya, Ili Nur Izzati kerana beliau sangat banyak membantu saya umpama lilin yg membakar diri. Subhanallah. Moga Allah permudahkan segala urusanmu dik.. Jazakillah..

~Aleesy AnNurIman~
29 Oktober 2011, 2 Zulhijjah 1432H,
Teratak Baiti Jannati, KKM.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...