BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, February 4, 2011

Edisi Bedah Buku: La Tahzan (Dr.Aidh AlQarni) : Tajuk 2: Yang Berlalu, Biarlah Berlalu


Lama saya berfikir untuk tajuk kedua ini. Saya berfikir kisah saya yang mana yang harus saya ceritakan untuk merungkaikan apa sebenarnya yang saya faham tentang tajuk ini. Minda saya menyinggah ke tapak-tapak danau tarbiyah yang sudah hampir 6 tahun berlalu. Dunia pimpinan yang amat memeritkan bagi saya. Namun, dengan segala keperitan dan kepayahan berada di medan kepimpinan masa lalulah lahirnya saya pada hari ini.
Menyingkap ketika saya baru sahaja bertatih mahu mengenal perjuangan, langkah kaki ini kerapkali rebah. Malah saya kerap tersungkur menyembah bumi. Mungkin kerana pada masa itu, saya belum kenal apa itu perjuangan Islam. Pada masa itu, saya baru berjinak-jinak dengan gerak kerja Islam. Marilah saya bawa pembaca menyinggah ke dunia perjuangan saya. Kita kembali ke zaman 6 tahun lalu. Sungguhpun saya bersetuju dengan tulisan Dr. Aidh Al-Qarni yang ada menuliskan..
“Mengingati masa lalu dan menghadirkan kembali dalam kehidupan kita sekarang, kemudian bersedih di atas kedukaan dan kegagalan di dalamnya merupakan satu tindakan yang bodoh dan gila. Itu, sama ertinya dengan membunuh semangat, membunuh harapan dan menghalang orang untuk menjalankan kehidupan seadanya..”                             -Dr. Aidh Al-Qarni
Saya bukan ingin mengulang kesedihan masa lalu. Saya sekadar ingin mengajak pembaca semua sama-sama mengambil pengajaran atas apa yang pernah saya lalui. Saya bersetuju dengan penulis, masa lalu bukan untuk diratapi dengan linangan air mata penyesalan dan kesedihan, tetapi masa lalu dijadikan pedoman, rujukan dan muhasabah untuk kita teruskan jihad melangkah meneruskan perjuangan masa kini. Alhamdulillah, banyak pengalaman tarbiyah yang mengajar saya erti hidup sebagai seorang ahli jemaah yang dipegang oleh Allah. Lalu, segala apa yang saya lalui itu bukan untuk dikeluh, disesali atau diratapi. Sebaliknya bagi saya ia menjadi embun segar yang sentiasa menyegarkan jihad saya saat saya kembali mengingati segala yang pernah saya lalui dulu.  
Dunia perjuangan saya bermula dengan taklifan saya sebagai timbalan exco unit yang sangat penting dalam jemaah. Unit yang memegang tulang belakang jemaah. Unit yang menjadi kekuatan jemaah dan dengan kuatnya unit ini akan memastikan kelangsungan tarbiyah terus berjalan dan memastikan kelangsungan generasi yang akan tetap akan bersilih ganti membawa gerak kerja Islam.
Subhanallah.. Tugas menjadi pimpinan yang saya pegang saat itu sangat mentarbiyah jiwa saya. Namun, di celahan tarbiyah itu, saya sangat rasai jiwa saya sedang dipegang oleh Allah.
“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “kami telah beriman” dan mereka tidak diuji?”                                        -Surah Al-Ankabut : 2
Ya, betul. Ayat ini telah membuktikanya. Sebagai ahli jemaah yang berbai’ah dengan Allah terhadap gerak kerja Islam di dalam jemaah, ujian dan dugaan adalah lumrah dan sunnah dalam dunia ahli jemaah. Allah beri taklifan pada yang mampu. Lalu Allah pimpin, bimbing dan berikan kemenangan. Yang mana, berpencak di medan gerak kerja Islam ini umpama kita sedang berdagang dengan Allah. Allah tawarkan pada kita perdagangan yang sahamnya tiada rugi, melainkan hanya untung sehingga ke hujung generasi. Malah perdagangan ini adalah untuk menyelamatkan kita dari azab Allah. Subhanallah.. Hanya Allah yang berhak memberi hidayah dan petunjuk kepada hamba-hambaNya yang terpilih.
“Dialah yang mengutus RasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, untuk menenangkannya di atas segala agama meskipun orang-orang musyrik membencinya..,”
-Surah Assoff : 9
“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?..,”
-Surah Assoff : 10
“(Yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui..,”
-Surah Assoff : 11
“Nescaya Allah mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan ke tempat-tempat tinggal yang baik di dalam syurga ‘Adn. Itulah kemenangan yang Agung..,”
-Surah Assoff : 12
“Dan (ada lagi) kurnia yang lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin..,”
-Surah Assoff : 13
“Wahai orang-orang yang beriman! Jadilah kamu penolong-penolong (agama) Allah sebagaimana Isa putra Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia, “Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?”
Pengikut-pengikutnya yang setia itu berkata, “Kamilah penolong-penolong (agama) Allah, “ lalu segolongan bani Israil beriman dan segolongan (yang lain) kafir; lalu Kami berikan terhadap musuh-musuh mereka, sehingga menjadi orang-orang yang menang,”
-Surah Assoff : 14
Lumrah sebagai pimpinan, saya sudah lali menerima kritikan. Baik kritikan-kritikan dari sesama ahli, juga kritikan-kritikan dari sahabat-sahabat sepemimpinan juga. Kritikan-kritikan tersebut, saya terima sebagai satu teguran Allah pada saya. Walau ada ketikanya, air mata saya turut gugur, namun saya tidak memandang mereka membenci saya. Bahkan saya menerima segala krtikan itu sebagai teguran dari Allah pada saya. Juga sebagai tanda mereka sebagai ahli jemaah yang sama-sama beriringan dengan saya di dalam satu saff, maka mereka sangat layak mengkritik saya. Saya menerimanya sebagai satu bentuk ukhwah kasih sayang. Ya, mereka mengkritik saya kerana sayangkan saya. Dan saya kira, Allah sedang mendidik saya jadi seorang yang sabar, dan Allah bersama saya. Alhamdulillah..
Ada ketika juga, saat saya perlu menjadi runner pada gerak kerja seorang diri, saya juga tidak pernah menyalahkan rakan-rakan ahli. Baik rakan sekerja mahupun rakan sejemaah. Namun, saat itu saya hanya memikirkan untuk menyelesaikan amanah gerak kerja itu sahaja. Jika gerak kerja itu tidak dapat diselesaikan secara berjemaah dengan rakan sekerja, saya tetap berusaha sendiri dengan batang tubuh saya untuk menyelesaikannya. Khudrat yang Allah pinjamkan sudah lebih dari cukup dari banyak-banyak nikmat yang saya terima dari Allah. Tak terbayar rasanya jika semua nikmat Allah itu berbayar. Dapat tak kita bayangkan, jika dunia ini sama seperti negara kita juga? Semua nikmat yang ada perlu dibayar dengan wang ringgit. Hatta udara yang disedut juga perlu dibayar? Allahhu Akbarr.. saya tak dapat bayangkan. Sudah tentulah bertimbun-timbun hutang kita dengan Allah kan? Jadi walaupun Allah tidak menetapkan setiap nikmat yang disediakanNya di dunia ini perlu dibayar, namun saya sendiri rasa berhutang dengan Allah. Dengan sebab rasa berhutang itulah yang membuatkan saya menerima taklifan gerak kerja Islam ini sebagai satu peluang yang Allah berikan pada saya, bagi mencuba untuk membalas kasih sayang Allah yang memberikan saya limpahan kurniaNya yang tidak terjumlah banyaknya. Tidak terhitung dengan minda. Allahhu Akbar..
Dengan sebab itulah, saya teruskan gerak kerja saya walaupun saat saya bekerja secara bersendiri. Kerana pada masa itu, rakan sekerja dan teman-teman seperjuangan masing-masing ada komitmen lain. Dan pada masa itu, kerja yang perlu saya bereskan perlu diberes segera. Jadi, saya yakin dengan khudrat yang Allah pinjamkan pada saya, maka sayalah yang terpilih untuk melunaskan segala misi gerak kerja saat itu. Alhamdulillahh.. Melalui gerak kerja yang bersifat ‘runner’ itu, akhirnya telah mendidik saya befikir pantas, berjalan pantas, bergerak pantas dan melakukan gerak kerja dengan tindakan on the spot dengan keyakinan diri yang hati saya bergantung pada Allah. Dengan istikharah yang saya amalkan, ia membantu saya membuat keputusan yang disertakan dengan keyakinan yang Allah berikan. Alhamdulillah..
Dunia gerak kerja jemaah memang satu titik yang paling manis dalam hidup saya. Saat saya menulis catatan ini juga, air mata saya menitis. Tidak cukup 7 lautan yang airnya saya ambil untuk menulis kalimah syukur pada Allah. Alhamdulillah, Allah meletakkan saya di dalam arena jemaah ini. Saya sangat lemah. Maka Allah kuatkan saya dengan berada dalam jemaah. Dari tidak pandai dan tidak tahu tentang selok belok gerak kerja, saya sudah terdidik bagaimana perlu merancang gerak kerja. Bagaimana mahu merancang strategi gerak kerja. Walau bagaimana besar pun bidang gerak kerja yang saya pelajari dalam jemaah ini, yang paling penting, segala gerak kerja ini landasannya sebenarnya adalah untuk beribadah kepada Allah. Paksi utamanya adalah ingin membina cinta untuk Allah dan perjuangan Islam.
Jadi, siapa cakap, mengenang masa lalu akan membawa kisah kesedihan? Kisah kesedihan dan penyesalan itu jangan dibiarkan melemahkan jihad kita. Tetapi kita mengenang kembali semuanya itu sebagai satu muhasabah untuk kita teruskan jihad kita. Masa lalu memang tidak akan dapat diundur semula untuk kita membetulkan kesilapan. Tetapi, kesilapan masa lalu boleh dijadikan sebagai pedoman untuk hari-hari juang akan datang. Buat pembaikan agar kesilapan semasa gerak kerja lalu tidak berulang lagi pada gerak kerja akan datang.
Saya teringat kondisi saya ketika berada dalam satu tamrin. Tamrin pembinaan untuk jiwa jundi haraki. Saat itu, sungguhpun saya menerima penangan tarbiyah yang agak dahsyat bagi saya, tapi saya tidak menerima apa yang saya dapat itu sebagai tarbiyah dari mereka yang mentarbiyah saya. Tetapi, saya menerima semua itu sebagai satu tarbiyah dari Allah untuk saya. Setiapkali terasa letih dan sakit, saya tidak henti-henti membesarkan Allah di dalam hati saya. Allahhu Akbarr.. Allahhu Akbarr.. Allahhu Akbarr.. kalimah itu seakan cas yang mengecaskan ion-ion jihad ke dalam diri saya. Saat itu, saya hanya menuturkan doa ini..
“Ya Allah..andai kesakitan dan keperitan yang aku tanggung ini baik untuk menjadikan aku seseorang yang mampu untuk memikul amanahMu yang lebih besar dalam gerak kerja akan datang, maka teruskanlah Kau berikan tarbiyah ini untukku..Jadikan hatiku ini hati yang tunduk dan redha dalam menerima didikanMu.. Hanya Kau sahaja yang lebih Maklum untuk apa tarbiyah seberat ini ditimpakan padaku.. Aku redha ya Allah andai ini jalannya untuk aku berada dekat denganMu.. Aku relakan ya Allah andai ini mahar yang perlu kubayar untuk memastikan aku terus berada di landasan jihad ini.. ya Allah, moga dengan rasa sakit dan rasa perit tarbiyah ini akan terus tsabatkan aku terus berada di landasan ini ya Allah.. terima kasih ya Allah..teruslah pegang hati dan jiwaku dengan tarbiyahMu.. sesungguhnya Kau sebaik-baik Pentarbiyah yang mentarbiyah hamba-hambaMu.. moga dengan tarbiyah ini, Kau pegang hati-hati kami untuk sejuta lagi musim jihad perjuangan.. Ameen..,”
Saya teringat juga pada seseorang. Seseorang yang pernah Allah mentarbiyah saya melalui tangan-tangannya. Pada mula perkenalan dengannya, dia senior saya yang sangat serius orangnya. Sangat tegas pendiriannya. Pada mulanya, terpalit juga rasa geram saya padanya. Rasa geram itu buat saya menangis bila terfikirkan tindaknya pada saya dan lebih-lebih lagi gaya percakapannya yang sangat sinis sepanjang tamrin itu. Tamrin itu dia yang menjadi pengarahnya. Namun persepsi saya padanya berubah bila saya berada di luar tamrin. Saya mula kenal siapa dia sebenarnya. Selain dia seorang yang tegas, dia juga seorang yang sangat sayangkan gerak kerja tarbiyah.
Ketika menginjak langkah di bumi Kuala Lumpur, saya dicaturkan bergerak kerja dengan dia yang saya kenali sangat garang itu. Saya ditugaskan menjadi setiausahanya. Allahhu Akbar.. Dia sangat punctual, sangat tegas dengan masa, dan suka saya menyiapkan kerja-kerja yang diberikan dengan kadaran masa yang paling pantas. Baru sahaja beri kerja tengahari, petangnya dia dah minta saya hantarkan padanya. Fuhh..memang saya jadi ‘runner’ time tu. Nak bergerak pun bekejar-kejar dengan masa. Namun, tenang hati saya bila selesai menyiapkan tugasan itu dalam waktu yang diminta. Dan saya senang hati bila dia puas hati dengan kerja-kerja saya.
Sejak saya bekerja dengannya, saya mula mengenali jiwa haraki yang semakin menggunung di dalam dirinya. Saya cuba menyelami hatinya yang sangat cintakan gerak kerja tarbiyah. Saya menganalisis sendiri, dari mana datangnya rasa jihad itu? Saya mengkaji sendiri, dari mana datangnya rasa cinta itu?
Subhanallah.. menitis air mata saya tatkala menemui jawapannya. Dan akhirnya saya sendiri jadi jatuh cinta dengan gerak kerja tarbiyah itu. Jawapannya, tidak perlulah saya tuliskan di sini. Saya juga mahu pembaca sekalian menyelami, menganalisis dan mengkaji sendiri. Moga pembaca sekalian mendapat dan menemui jawapan yang saya dapat. Mudah-mudahan rasa cinta dan jihad yang turun ke hati saya ini turut juga turun mencambah di dada-dada pembaca sekalian saat kalian semua sudah menemui jawapannya. Insya’allah..
Saya mahu petik tulisan Dr. Aidh Al-Qarni sebagai penutup catatan pada hari ini..
“Manusia sebenarnya tidak perlu melihat masa lalu dan memalingkan wajahnya ke belakang, kerana angin akan terus berhembus ke depan, air mengalir ke depan, setiap khalifah akan berjalan ke depan,. Oleh itu janganlah menyalahi sunnah kehidupan..,”
-Dr.Aidh AL-Qarni
Apa yang saya ingin simpulkan, manusia memang tidak perlu melihat masa lalu dan memalingkan wajah di belakangnya sebagai satu perkara yang akan melemahkan jiwa dan hatinya untuk terus berjihad untuk gerak kerja Islam akan datang. Sebaliknya kesilapan masa lalu dijadikan perencah semangat untuk jalankan gerak kerja yang lebih baik untuk masa akan datang.
..angin terus berhembus ke depan.. maka kirimkan doa pada angin agar terus kuat ditsabatkan di jalan Allah..
..air mengalir ke depan.. maka, mengalirlah jihad itu bersama-sama dengan air, memenuhi segala ruang, meredahi segala anak-anak batu yang berliku dan berlekuk dengan izin Allah..
..khalifah yang berjalan ke depan.. maka, jadilah khalifah yang bergerak seperti ramyun..
..ana ramyun min rimayatilIslam farmi ainama syikta..

Saya akhiri catatan kali ini dengan sebuah lirik lagu ini.. saya pernah ditarbiyah berlarian dengan lagu jihad ini.. Mengingat saat-saat itu juga mengalirkan air mata rindu yang tidak terjumlah. Ahh..Betapa saya rindui masa lalu.. Allahhu Akbarr..

..Saat langit berwarna merah saga..dan kerikil perkasa berlarian..
..Meluncur laksana puluhan peluru.. terbang bersama terikan takbir..
..Semua menjadi saksi atas langkah keberanianmu..
..Kita juga menjadi saksi atas keteguhanmu..
..Ketika yahudi-yahudi membantaimu.. merah berkesimbah di tanah airmu..
..Mewangi harum genangan darahmu..membebaskan bumi jihad palestina..
..Perjuangan telah kau bayar dengan jiwa, syahid dalam cintaNya..
..Aaaaa... Aaaaa... Aaaaa...
..Ketika yahudi-yahudi membantaimu.. merah berkesimbah di tanah airmu..
..Mewangi harum genangan darahmu.. membebaskan bumi jihad palestina..
..Perjuangan telah kau bayar dengan jiwa.. syahid dalam cintaNya..
..Saat langit berwarna merah saga.. dan kerikil perkasa berlarian..
..Meluncur laksana puluhan peluru.. terbang bersama terikan takbir..
..Semua menjadi saksi atas langkah keberanianmu..
..Kita juga menjadi saksi atas keteguhanmu..
..Ketika yahudi-yahudi membantaimu.. merah berkesimbah di tanah airmu..
..Mewangi harum genangan darahmu.. membebaskan bumi jihad palestina..
..Perjuangan telah kau bayar dengan jiwa.. syahid dalam cintaNya..
..Aaaaa... Aaaaa... Aaaaa...
..Ketika yahudi-yahudi membantaimu.. merah berkesimbah di tanah airmu..
..Mewangi harum genangan darahmu.. membebaskan bumi jihad palestina..
..Perjuangan telah kau bayar dengan jiwa.. syahid dalam cintaNya..
..Perjuangan telah kau bayar dengan jiwa.. syahid dalam cintaNya..
Merah Saga by Shoutul Harakah

Kolej Kediaman Raja Dr. Nazrin Shah ( 12th)
Universiti Malaya Kuala Lumpur,
4 Februari 2011, 1 Rabi’ulAwal 1432H, 9.18 a.m

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...