BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 19, 2011

16 Mei 2011, Pertama Kali Menyambut Hari Guru sebagai Guru..




Kami guru Malaysia..

Berikrar dan berjanji..
Mendidik dan memimpin..
Putra putri Negara kita..          

Pada Seri Paduka..
Kami tumpahkan setia..
Rukun Negara kita..
Panduan hidup kita semua..

Di bidang pembangunan..
Kami tetap bersama..
Membantu, membina..
Negara yang tercinta..

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan..
Apa yang kami janji..
Tunai tetap kami tunaikan..

Subhanallahh..hari ini hari pertama saya menjejakkan langkah ke Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Dato’ sebagai guru praktikal. Macam-macam rasa ada. Fuhh.. Rasa macam budak sekolah baru nak masuk darjah 1 sahaja. Seawal jam 5 pagi sudah bangun bersiap. Solat subuh dan siapkan sarapan. Sarapan pagi hari ini Nasi Goreng dan milo panas. Bekalan untuk sepanjang hari kami berada di sekolah nanti.
Jam 7.10 minit pagi, kami bergegas keluar dari rumah, berjalan kaki ke sekolah. Tarbiyah bagi kami untuk berjalan kaki. Masuk sahaja ke perkarangan sekolah, mata dan senyuman anak-anak murid menyapa kami. Barangkali mereka sedikit hairan melihat kami. Maklumlah, guru baru di hari guru. Cuma yang agak rugi, kami tidak dimaklumkan bahawa sambutan hari guru ini bertemakan warna hijau. Jadi, dalam ramai-ramai guru di sekolah ini, hanya saya dan kak Liza sahaja yang tidak memakai baju berwarna hijau. Alahaii.. jadi, ke mana sahaja kami pergi, sudah tentu menjadi perhatian. Malah ada juga guru-guru yang bertanyakan kepada kami ‘kenapa tidak memakai baju tema hari guru?’. Hmm..
Masuk sahaja ke pejabat, kami terus bertemu Puan Mulia, Ketua Bidang SMK Telok Dato’ ini. Puan Mulia menunjukkan jadual kami. Namun kerana masih ada masa yang perlu dipinda, jadi Puan Mulia tidak memberikan lagi jadual tersebut. Di akhir kelas nanti barulah beliau akan berikan jadual tersebut kepada kami. Seterusnya, kami disapa dan diramah mesra dengan beberapa orang guru yang sedia maklum kedatangan kami pada hari ini. Malah, kami turut dijemput untuk join sambutan hari guru.
Seawal pagi jam 7.30, murid-murid sudahpun berkumpul di tapak perhimpunan untuk taklimat ringkas dan diambil kedatangan. Pada jam 7.45pagi kami mengikuti perarakan bersama para guru ke hadapan perhimpunan. Setelah mengambil tempat masing-masing, majlis perhimpunan pun bermula. Acara pagi di perhimpunan diuruskan oleh Badan Pengawas SMK Telok Dato’. 
Acara di tapak perhimpunan bermula dengan ucapan alu-aluan pengerusi majlis, bacaan doa oleh wakil pelajar, ucapan wakil ketua pelajar, ucapan Tuan Pengetua, ikrar guru, perutusan Hari Guru, nyanyian hari guru dan penyampaian cenderahati kepada guru. Tapi kami tiadalah terima apa-apa hadiah. Namun kami sangat bersyukur diberikan peluang untuk sama-sama menyambut hari guru pada hari ini. Inilah pertama kali saya turut bersama-sama dengan para guru menyanyikan lagu Guru Malaysia. Kalau dulu saya hanya mendengar guru-guru saya yang menyanyikan lagu ini. Kali ini saya pula yang menyanyikan lagu ini sebagai seorang guru. Subhanallah..teringat saya pada para guru-guru saya yang mendidik saya sehingga lahirnya saya sebagai seorang guru yang hari ini. Allahhu Akbar.. Wahai guru-guruku, semoga kalian semua sentiasa berada dalam lembayung rahmat Allah dan dilimpahi rahmatNya yang tiada bertepi serta diberikan kemudahan atas segala urusan di dunia dan di akhirat.. Aminn..
Seterusnya, rehat seketika dan semua para guru bersarapan. Sementara para guru bersarapan, kami bertemu seketika dengan guru pembimbing kami untuk subjek Bahasa Arab, ustaz Ishak. Awal-awal kami sudah pun diuji bercakap Bahasa Arab. Bolehlah untuk berkomunikasi. Debar-debar juga. Dengarnya, ustaz Ishak ini guru Bahasa Arab yang sangat mantap di sini. Beliau pernah mengajar tingkatan 1 hingga tingkatan 5. Allahhu Akbarr.. Beliau ada mengatakan mahu bertemu kami selepas itu kerana beliau terlibat dengan acara sukan hari guru di padang. Sesudah itu barulah bermulanya permainan sempena hari guru. Namun kami tidak pula join permainan tersebut. Hanya melihat di padang sahaja kerana kami ada agenda pertemuan dengan PK1 dan Tuan Pengetua. Meriah dan bersemangat guru-guru bertanding.
Kami kemudiannya lebih banyak bersama dengan guru pembimbing kami, Ustazah Saimah. Ustazah Saimah banyak menerangkan kepada kami bagaimana prosuder untuk kami guru praktikal dari sudut pengalaman beliau sendiri, permasalahan para pelajar di sini, hal urusan jadual, pendekatan terbaik kepada pelajar dan sebagainya. Beliau mengakui banyak idea untuk pengajaran. Namun tidak ada waktu untuk merencana idea-idea pengajaran tersebut. Besar harapan beliau agar dengan keberadaan kami di sini, dapatlah kami membantu beliau sedikit sebanyak. Malah beliau turut mahu membimbing kami dari sudut kaedah pengajaran yang paling sesuai untuk para pelajar di sini. Alhamdulillah.. Seterusnya sambutan hari guru diteruskan dengan acara persembahan pelajar. Selesai majlis, guru-guru dijemput ke kantin, untuk acara jamuan makan serta penyampaian hadiah bagi guru-guru yang memenangi acara mainan tadi. Meriah pula suasana di kantin. Hmmm..siapa yang tak gembira kan bila dapat hadiah.







Kami meneruskan sesi usrah dengan Ustazah Saimah. Kali ini makan bersama di meja makan. Banyak perkara yang beliau kongsikan bersama kami. Turut bersama kami adalah 2 orang guru praktikal dari UPSI, Cikgu Fairuz dan Cikgu Hushna. Mereka berdua masuk mengajar seminggu sebelum kami masuk pada 9 Mei lalu. Tempoh praktikal mereka sehingga bulan Ogos ini.
Usai sesi pagi berada di sekolah, Ustazah Saimah berbesar hati menumpangkan kami berempat pulang. Taman Sri memang terletak tidak jauh dari sekolah. Alhamdulillah, Allah permudahkan untuk urusan kami pada hari ini. Moga esok yang bakal datang akan memberi kami tarbiyah yang tak kunjung malap. Agar diri ini terdidik dengan tarbiyahNya sebelum mendidik.
Note : Seronok setiap kali murid Muslim beri salam pada saya… ‘Assalamualaikum ustazah..’ dan apabila murid non-Muslim tersenyum dan beri salam pada saya.. 'Salam cikgu..'..

~Aleesy AnNurIman~
Rumah Sewa,
18 Mei 2011, 10.09pm.
Taman Sri, Banting, Selangor

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...