BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 26, 2011

Menjadi Dedaun Tarbiyah


Menjadi Dedaun Tarbiyah yg sentiasa Bersedia utk Diterbangkan

Kebiasaan ahli gerakan, akan mensimbolikkan anak panah sebagai diri mereka. Sedia untuk ditujah dan tercampak ke mana pun. Namun bagi saya, simbolik diri saya adalah dedaun. Entah kenapa saya sangat sukakan dedaun. Baik dedaun hijau simbolik kepada cinta berpaksikan keimanan pada Allah. Adapun dedaun kering umpama anak panah yang dilontarkan. Cuma dedaun kering ini bukan minta dilontarkan. Bukan menunggu untuk ditujah. Bukan menanti dilepaskan dari busur. Sebaliknya dedaun kering ini terbang bersama angin. Ke mana sahaja ia diterbangkan, ia turut sahaja bersama angin yang memandu arah. Terkadang angin membawanya ke daratan. Terkadang angin mendaratkannya ke pantai. Terkadang angin menerbangkannya merentas ke lautan. Akhirnya tiba mendarat ke satu lembah. Lembah yang ditentukan Allah.. Lembah Tarbiyah.. Subhanallahh.. Hanya dari panduan angin sahaja sebagai wahyu Allah, dedaun kering ini merentas segala benua untuk terdampar ke lembah ini. Lembah yang ditakdirkan untuk diri ini membumikan fikrah. Fikrah Islam..

Rumah Sewa Mujahidah Sufi Kecil
Allahhu Akbarr.. Berada di rumah sewa, tugas saya bukan sekadar teman serumah. Tetapi sebagai ahli tarbiyah yang membiaskan tarbiyah ke jiwa-jiwa sahabat saya juga. Kita bukan nak jaga akhirat kita sahaja. Kita bukan nak jaga hubungan kita dengan Allah sahaja. Bahkan kita juga ada tanggungjawab terhadap isi rumah. Perlu memastikan persiapan akhirat sahabat-sahabat juga terjaga. Perlu jaga hubungan mereka dengan Allah juga. Senang cerita, nak masuk syurga sama-sama juga. Dalam konteks di rumah sewa saya ini, saya lebih fokus pada manual tarbiyah warga rumah. Yang paling utama adalah berkaitan solat di awal waktu dan solat secara jemaah. Perlu hidupkan suasana berjemaah di dalam rumah. Hidupkan suasana mathurat, imarahkan waktu dhuha dengan solat dhuha, bacaan al-quran sesudah solat, zikrullah di waktu lapang dan qiamullail sebelum subuh. Semua ibadah ini perlu dijalankan secara istiqamah. Sesama sendiri harus ada sense ‘berlumba2’ dalam ibadah. Sentiasa mahu menjadi yang pertama dalam pandangan Allah. Fasa ibadah harus dilazimi bermula awal pagi, waktu qiam sehinggalah menutup mata sesudah istikharah, witir dan al-Mulk pada waktu malam. Kekalkan wuduk dari awal pagi sehingga menutup mata pada malam harinya.

Sekolah Sebagai Wadah Dakwah Da’ieyah Kecil
Subhanallah.. Berada di sekolah, tugas saya bukan sekadar guru praktikal, tetapi tetap ada misi fikrah Islam yang perlu saya rencahkan. Biarpun rakan-rakan saya yang lain bukan terdiri daripada ahli gerakan yang mendapat tarbiyah, maka sayalah yang perlu mensasarkan ‘siapa kami’ di sekolah ini. Menjadi guru praktikal yang bukan hanya siang malam, pagi petangnya hanya menyiapkan RPH dan masuk menjaga kelas peperiksaan dan mengajar kelas sahaja. Cukupkah hanya begitu sahaja rutin harian? Ataupun guru-guru yang membawa fikrah Islam seharusnya perlu menyuntik sense agama ke hati-hati warga sekolah dan murid-murid melalui lapangan usrah? Biar warga sekeliling sedari keberadaan kita. Hati yang mati tidak akan berjaya dihidupkan dengan mudah. Jiwa yang layu tidak akan mampu disegarkan dalam kadar waktu yang singkat seperti embun pagi membiaskan titik-titik embun ke dedaun. Sedangkan perlu berturutan mengikut tahap ke tahap. Sebaliknya kitalah terlebih dahulu yang perlu mendidik diri menjadi embun segar. Lalu embun yang menyegar itu akan memberi nafas-nafas baru pada hati-hati yang mati dan jiwa-jiwa yang layu tadi. Memberi ‘kehidupan’ kepada hati yang kontang. Memberi kehidupan kepada hati yang mati. Bukan mematikan kehidupan. Simboliknya, kita menghidupkan batu yang mati, bukan mematikan kehidupan dengan memetik bebunga di taman yang akhirnya mati dan layu. Bukankah di situ kita sudah menjadi pembunuh kepada kahidupan? Sebaliknya batu yang mati terbiar di persisir jeram, kita pungutkan ia. Lalu oleskan wewarna hidup padanya agar ia berguna untuk dunia. Sekurang-kurangnya ada kegunaannya yang membuatkan ia hidup dan berguna.

Murid-muridku sayang.. (kelas hari rabu, 18 Mei 2011)
Saya teringat tatkala pertama kali saya menjejak masuk ke dalam kelas yang bakal saya ajar, 1 ADI. Insya’allah dalam kelas ini, saya akan mengajar Pendidikan Islam Tingkatan 1 selama 6 masa, 3 kali masuk dalam seminggu. Cuma pertama kali saya masuk ke kelas ini dalam keadaan murid tengah peperiksaan. Sengaja saya masuk awal. Di fikiran ini, masih terfikir-fikir, set induksi apa yang saya mahu gunakan. First impression biar saya dapat memberi sesuatu hikmah yang berbekas kepada mereka. Jadi, saya pun masuk awal. Panjag lagi masa. Masih berbaki 15 minit mahu memulakan peperiksaan. Nak buat induksi yang ringkas tetapi cukup capai matlamat. Lebih-lebih lagi murid-murid masih tidak mengenali siapa saya. Nama saya pun mereka masih tidak tahu.

Menjejak sahaja saya ke dalam kelas, semua mata mereka sudah menumpu fokus pada saya. Seorang murid perempuan bangun. Saya kira dia ketua atau penolong tingkatan.
“BANGUN SEMUAA.. Assalamualaikum ustazahh.. Bismillahhirrahma’nirrahim.. Allahhummaftah alaina hikmataka wansyur ‘alaina..Min khoza’ iniroh matik, ya arhamarra’himi.. Rabbi zidni ilman na’fi’ann war zuqni fahman..Aminn,”
Saya mengangguk, mengucapkan terima kasih dan mengizinkan mereka duduk. Sekejap lagi bakal bermula kertas Bahasa Melayu kertas 2.
“Baiklah.. Sekarang ni ustazah nak minta kamu semua letakkan beg kamu kat belakang kelas. Sekejap lagi nak ujian kan. Jadi, ustazah minta kamu letakkan beg kamu kat belakang ya. Boleh faham apa yang ustazah cakap?,”
“Boleh ustazahhhh…,”
Segera semua murid-murid saya bangun membawa beg mereka ke belakang kelas. Kelas saya ini ada 5 orang murid lelaki dan 21 orang murid perempuan. Jumlah mereka 26 orang. Murid perempuannya comel-comel. Murid lelaki pula baik-baik sahaja. Seorang kelihatan berkopiah. Sempat saya menangkap namanya pada buku latihannya di atas meja, Amirul Ekram.
“Terima kasih semua. Sekarang boleh keluarkan alatan tulis dan letak di atas meja ya. Pastikan tiap-tiap orang ada test pad masing-masing,”
Segera mereka keluarkan semua pen, pensil, pemadam, pembaris dan test pad. Tersenyum saya. Teringat pula sewaktu saya masih kecik-kecik dulu. Kalau waktu tingkatan 2, ertinya saya di madrasah saya, Madrasah Tarbiyah AnNashiin. Sentiasa berlarian dengan persaingan menghafaz subjek-subjek Arab. Wajah Iffah, Hafiz, Afif, Hidayah pula yang muncul. Mereka ini sahabat-sahabat saya sewaktu kami menuntut di madrasah. Yang kerap bersaing dengan saya adalah Iffah. Kami selalu bersaing menghafaz subjek Arab dan berlumba dalam merebut nombor dalam kelas. Biasanya antara kami antara nombor 1 dan 2. Jika ujian semester awal saya dapat nombor 1, Iffah akan dapat nombor 2. Kemudian Iffah akan mendapat nombor 1 pada ujian semester akhir dan saya yang kedua pula. Namun keputusan akhir SPM yang memisahkan kami membawa haluan masing-masing walaupun kami tetap mengambil kos yang sama. Saya ke UM. Iffah ke UKM. Sekarang Iffah dah kahwin. Alhamdulillah, bahagia dengan suaminya. Malah dia bakal menimang cahaya mata yang kedua. Wajah hitam manis itu hilang seketika. Kini realiti membawa saya kembali ke kelas saya. Saya melihat rata-rata murid sudah bersedia mahu memulakan peperiksaan.
“Siapa yang tak ada test pad?,”
Semua menggeleng. Saya tersenyum lagi. Kiranya saya yakin mereka sudahpun bersedia.
“Baiklah.. Sebelum memulakan ujian pada petang ini, ustazah nak tanya, siapa antara kamu yang pandai baca surah Al-Insyirah?,”
Semuanya diam.. Semuanya menggeleng tanda tak pandai. Saya beristigfar sendiri. Allahh..
“Ustazah.. Ustazah suruh Amirul ustazah..,”
“Ustazah.. suruh Hazrulsyam ustazah.. Hazrulsyam pandai baca surah Al-Insyirah..,”
Bersemangat betul suara-suara dari murid perempuan itu memberitahu saya.
“Haaa…Mana Hazrulsyam? Sila bangun. Boleh ustazah minta kamu bacakan surah Al-Insyirah? Sekejap lagi kamu nak menjawab ujian. Jadi, sebelum nak mula ujian, kita kena berdoa agar Allah permudahkan kamu semua menjawab ujian. Cepat Hazrulsyam.. Bangun dan baca,”
Lambat-lambat murid saya yang bernama Hazrulsyam bangun. Terkulat-kulat dan senyum-senyum. Malu juga dia. Tangannya asyik menyapu rambut di kepala sahaja.
“Ustazah, tak boleh.. Saya tak boleh baca.. Tak ingat..,”
“Cuba dulu.. Ustazah percaya dengan kamu Hazrulsyam,”
“Hazrulsyam.. Kau ni cepatlah baca…,” sampuk seorang murid perempuan.
“Baiklah ustazah.. Bismillahhirrahma’nirrahimm.. Alam Nasrah laka sodrak.. Wawado’na annka wizrakk.. Err.. Betul ke ustazah?,”
Saya mengangguk. Rata-rata murid lain ada yang sudah ketawa. Ketawa mereka itu telah melemahkan semangatnya untuk terus menghabiskan bacaan itu. Dia memandang saya dan menggelengkan kepala tanda surrender.
“Baiklah.. Tak apa. Semua boleh baca kan? Kita sama-sama baca ya,”
Akhirnya semua murid-murid saya membacakan surah Al-Insyirah itu sehingga habis. Alhamdulillah, saya kira bacaan itu tambah beri ketenangan pada mereka untuk memulakan ujian pada petang itu. Saya memandang jam yang sudah menghampiri ke jam 2.45 petang. Ujian akan bermula tepat pada jam 2.45petang.
“Semua dah ready nak menjawab ujian?,”
“Dahh…,”
“Bismillahhirrahma’nirrahim.. Kamu boleh mula menjawab..,”
Saya tersenyum sendiri. Alhamdulillah.. walau hanya sedikit induksi itu, namun saya rasa apa yang saya mahu mereka dapat seawal ujian itu adalah tautan hati mereka dengan Allah melalui bacaan melalui surah Al-Insyirah itu. Juga pada kalimah ‘Bismillah’ yang saya tuturkan bagi memulakan ujian pada petang itu. Tak perlu kita merangka sebesar-besar perkara. Dah cukup kita berusaha untuk buat sesuatu. Sesuatu yang akan memercikkan sense keagamaan pada hati-hati mereka. Murid-murid ibarat sutera putih. Kitalah yang mencorakkan mereka.

Usrah dan Taaruf bersama murid-murid (25 Mei 2011)
Sejak seminggu lalu hati ini mendetikkan sedikit kebimbangan. Bagaimana saya mahu budjetkan masa untuk adakan slot berkenalan dengan anak murid saya itu. Sedangkan waktu kelas sangat terhad. Namun, pucuk dicita ulam mendatang, Alhamdulillah.. Allah dengar keresahan saya rupanya. Petang itu saya hanya perlu menjaga kelas saya ini sahaja tanpa apa-apa kertas ujian kerana petang itu sepatutnya ada kertas ujian Pendidkan Moral yang akan diduduki oleh murid-murid non Muslim. Kelas 1 ADI ini tiada murid non Muslim. Kertas ujian mereka seterusnya adalah pada petang selepas Asar nanti.
“Assalamuaikum wbt..,”
“Waalaikumussalam wbt,” jawab semua murid saya.
“Sekarang waktu free kan? Boleh ustazah minta sedikit masa ini untuk ustazah berkenalan dengan kamu semua?,”
“Bolehhhhh……………..,”
Saya tersenyum.
“Ok, kamu semua bawa kerusi masing-masing, bentukkan dua barisan kat depan ustazah. Bagi ustazah dapat lihat semua wajah-wajah kamu ya,”
Mereka tidak menunggu lebih arahan. Mereka terus bergerak mengikut arahan saya. Namun ada jugalah yang berlambat-lambat. Akhirnya mereka sudah siap berkumpul di hadapan saya dengan kerusi masing-masing. Ada yang tersenyum memandang saya. Ada yang masing membelek-belek buku. Ada yang macam boring sahaja. Ada yang macam anggap tak penting sahaja. Hm.. tak apa, yang penting mereka semuanya comel-comel. Ibarat kain putih yang suci bersih.
“Ustazah akan mula kenalkan diri ustazah ya. Nama ustazah, Nor Siti Hashima Binti Abdul Rahim. Ustazah Hashima. Tapi kamu boleh panggil ustazah, ustazah Im.
“Ohh..Ustazah Im..,”jawab mereka semua. Saya gunakan nama ‘Im’ agar mereka mudah ingati nama saya. Kebetulan pula ada guru lain yang namanya Hashimah juga di sekolah ini. Jadi, lebih baik saya gunakan nama komersial saya sahaja. Biar murid saya lebih mudah ingati saya.
“Ustazahh.. Ustazah asal mana?,” tanya seorang murid.
“Ustazah belajar kos apa dan dari universiti mana?,” tanya lagi seorang.
Ustazah berasal dari Kota Kuala Muda, Kedah. Ustazah daripada Universiti Malaya Kuala Lumpur. Kos ustazah, Pendidikan Islam. Insya’allah ustazah mengajar subjek Pendidikan Islam di kelas kamu ini dan ustazah mengajar Bahasa Arab di kelas tingkatan 2. Hmm..Apa lagi yang kamu nak tahu pasal ustazah?,”
“Ustazah, berapa umur ustazah? Tarikh lahir?,”
Saya tersenyum. Soalan cepu mas.
“Haa..Cuba kamu teka berapa umur ustazah?,”
“18 tahun?,” seorang murid perempuan bersuara.
Allahh.. jawapan itu buat saya tergelak. Saya? 18 tahun? Kecik sangat ke saya ni? Hehe.. saya menggelengkan kepala. Bibir saya masih menguntum senyuman misteri. Macam mana mereka terfikir yang saya ini 18 tahun?? Waktu 18 tahun, saya baru masuk semester 1 tahun pertama di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Nilam Puri, Kelantan.
“Ustazah, 20 tahun?,”
Sekali lagi saya menggelengkan kepala. Masih bergula dengan senyuman.
“23 tahun?,”
Pun saya menggeleng walaupun hampir betul. Yela.. umur saya masih 23 tahun. Belum cukup 24 tahun.
“24tahun?,”teka seorang murid perempuan.
Saya mengangguk.
“Ya, umur ustazah 24 tahun pada tahun ini,”
“Ustazah, tarikh lahir ustazah bila?,” tanya seorang murid perempuan.
“Tarikh lahir ustazah 16 September 1987,”
“OOoooo…,”
“Ustazah, latar belakang pendidikan ustazah?,” tanya Taufik.
“Hmm.. Ustazah sekolah rendah di Sek Keb Rantau Panjang. Sekolah menengah, di Sekolah Menengah Tarbiyah AL-Nashiin tingkatan 1 hingga tingkatan 5 tapi akhirnya Maktab Mahmud ambil alih madrasah tu ketika ustazah di tingkatan 4. Jadi, sekolah tu bertukar ke Maktab Mahmud Kuala Muda,”
“Ooo..,”
“Ada apa-apa lagi? Kalau dah tak ada apa-apa, ustazah nak kenal kamu pula,”
“Baik ustazah..,”
Sesi saya mengenali anak-anak murid saya pula. Macam-macam telatah. Yang paling penting, mereka semua sangat comel. Nama-nama saya simpankan dalam ingatan saya mengikut nickname mereka masing-masing, Syam, Amirul, Taufik, Aqid, Ayin, Linda, Fiza, Anis, Syira, Atikah, Ain, Fazilah, Faridah, Nabila, Hidayah, Farah, Syakirah, Sharifah, Faraheen, Hanani, Adriana, Aini, Azni, Sofia, Alwani dan Aisyah. Nama-nama ini akan terpahat ke hati saya sebagai anak usrah saya di sini.
“Ustazah, hobi saya menulis dan membaca. Cita-cita saya mahu jadi seorang penulis,”
Saya tersenyum.
“Bagus-bagus.. Boleh tak Linda waktu lapang, tuliskan cerita pendek, kemudian hantar pada ustazah? Biar ustazah checkkan. Ustazah pun suka menulis tau. Dulu-dulu waktu ustazah kecik-kecik kat sekolah, ustazah suka menulis karangan. Kemudian ustazah suka hantar pada cikgu Bahasa Melayu, minta cikgu ustazah tanda dan betulkan. Lama-lama pandailah. Linda tulis ya nanti. Dah siap bagi pada ustazah ya. Minat dan potensi yang kamu ada perlu digilapkan. Insya’allah ustazah doakan Linda berjaya jadi seorang penulis ya,”
“Ustazah, saya minat melukis,” Celah Taufik.
“Oh, ustazah pun suka melukis jugak. Taufik suka melukis apa? Komik?,”
“Semua benda la ustzah,”
“Hmm..Taufik lukis, boleh hantar pada ustazah jugak. Nanti ustazah boleh checkan dan cadangkan penambahbaikan. Potensi yang ada jangan disia-siakan ya. Perlu digilapkan ya,”
Taufik mengangguk. Untuk part potensi diri, saya sudah terapkan tentang perlunya mereka menguasai kemahiran yang mereka miliki, kerana kemahiran itu akan berguna pada mereka apabila mereka masuk universiti dan alam pekerjaan nanti.
“Ustazah, saya cita-cita nak jadi pensyarah,” cakap Ayin.
Amirul dan Hazrulsyam ketawa.
“Eh, kamu janganlah ketawakan Ayin. Bagus kerja pensyarah ni. Insya’allah ustazah doakan Ayin berjaya mencapai cita-cita Ayin ya. Mudah-mudahan Ayin berjaya menjadi seorang pensyarah nanti ya, amin..,”
“Aminnn.. Terima kasih ustazah,”
Meriah taaruf kami pada petang itu. Masing-masing excited kenalkan diri pada saya. Saya suka semangat mereka. Ada yang mahu jadi doktor. Ada yang mahu jadi pensyarah. Ada yang mahu penulis. Ada yang mahu jadi usahawan. Tak kurang juga yang masih tidak memikirkan cita-cita sendiri. Saya turut tekankan, pentingnya meletakkan cita-cita sebagai hadaf dan matlamat dalam kehidupan. Biar cita-cita itu ada di hati sejak kecil lagi. Biar langkah lebih terarah pada cita-cita.
              ..Moga kalian semua dipermudahkan Allah mencapai cita-cita masing-masing.. Aminn..

Balai Islam Guru di SMK Telok Dato’
Sedang saya mahu menanggalkan sarung kaki, ada seorang kakak menegur saya. Kakak itu guru di sekolah ini juga.
“Kamu dari Mesir?,”
Saya menggeleng lembut. Ada senyuman yang saya hadiahkan pada beliau.
“Saya dari Univerisiti Malaya kak,”
“Ohh..Kamu ni macam sorang guru praktikal yang dari Mesir dulu. Ada iras-iras wajahnya.,”
Saya mengangguk. Masuk ini, sudah lebih 3 orang guru dan beberapa orang murid bertanyakan saya, samada saya ini dari Mesir. Hairan juga saya. Ada seorang kakak tu pun ada tegur, wajah saya macam Korean Look. Tapi untuk yang Mesir tu, mungkin mereka lihat pada penampilan saya agaknya. Saya berani-berani berjubah juga di sini. Alhamdulillah, warga sekolah ini menyambut baik. Namun saya tidak berpurdah di sekolah. Keluar ke tempat lain selain sekolah saya berpurdah. Namun di dalam sekolah saya tidak berpurdah.
“Shima, awak jadi imam. Akak nak ikut awak. Awak jangan tinggal akak tau,” Gurau seorang kakak lagi dengan ketawa riangnya.
Kakak ini baru sahaja berkenalan dengan saya 2 hari lepas. Saya yang saat itu sudahpun siap bertelekung mengangguk dan tersenyum padanya. Itu antara rutin juga saya di Balai Islam guru perempuan ini. Selalu juga kena jadi imam. Oleh kerana itu perlu ada kesediaan diri. Jika kita tidak menjadi volunteer atau pencetus untuk merencah fikrah Islam dalam sesuatu suasana, setidak-tidaknya kita bersedia apabila dipinta. Apabila mad’u sudah tunjukkan rasa kepercayaannya pada kita, maka itu adalah peluang kita untuk berukhwah dengannya. Perlu ikatkan hati dengan warga pendidik dahulu. Perkemaskan saff. Saya sendiri rasa dihargai rakan seguru setiapkali saya yang dipilih Allah untuk menjadi imam kepada mereka yang lebih berumur dari saya. Sekurang-kurangnya itu tanda mereka sedar keberadaan dan kewujudan saya di sekolah itu. Itulah sedikit peluang yang saya ada untuk menjana ukhwahfillah dengan mereka.

Guru Pembimbing

Kalau di bilik guru, lain pula gayanya. Walaupun bilik guru itu akan riuh dengan sembang-sembang guru, namun seringkali saya tidak join bersembang dengan mereka, kerana mereka kebanyakannya agak berumur dari saya. Kalau berada di kondisi begini, saya lebih suka menjadi pendengar sahaja berbanding menyampuk apa-apa. Tambahan pula kedudukan meja saya di bilik guru agak terlindung dari guru-guru lain. Saat saya baca Al-Quran pun mereka tidak akan perasankan suara saya. Namun bila bercampur dengan guru-guru yang lebih berumur, saya lebih banyak bagi peluang pada guru-guru yang berumur untuk menceritakan tentang pengalaman mereka. Kadangkala slot sembang-sembang pun bertukar jadi slot luahan perasaan pula. Jika ada sikap dan peel murid-murid yang kurang disenangi guru, sudah tentulah guru-guru akan bercerita dan meluah rasa pada guru-guru yang lain.
Peluang di bilik guru, saya lebih suka mahu memanfaatkan masa ketika berada di pantry untuk minum petang. Setiapkali selesai kelas, saya dan Aninah akan minum di pantry. Bila sahaja kami berada di situ, ramailah guru-guru praktikal yang lain pun turut join kami juga. Yang berumur juga turut ikut serta. Di situlah berlaku sesi suai kenal antara kami. Kalau kondisi begini biasanya perbincangan lebih berkisar tentang kampus masing-masing, kelas masing-masing, opsyen yang diajar dan lain-lain.
Sahabat Sehati Sejiwa krn Allah..

“Im…aiskrim ni istimewa untuk im..”
“Haa?..Eh, kenapa tiba-tiba ani bagi saya aiskrim ni?..”
“Hehe..Sebab saya janji hari tu nak bagi aiskrim kat im.”.
“Allah..Tak ingat dah saya ani.. Terima kasih ani..”
Aninah tersenyum. Saat itu, kami berada di Tesco. Tak sangka pula Aninah mahu belikan saya
aiskrim.
“Im, pergilah makan kejap. Nanti cair,”
Saya merenung sahaja aisrkrim itu. Lagipun saya berpurdah. Insya’allah saya yakin sempat kami
sampai rumah sebelum lewat petang. Lama saya merenung aiskrim itu. Kata Aninah dia belanja
saya aiskrim tu sebagai ucapan terima kasihnya pada saya kerana saya jahitkan tudungnya. Jahit
pakai tangan. Hmm..dah berapa kali saya cakap, jangan berkira dengan saya. Namun saya terima
juga. Aninah bersungguh mahu berikan aiskrim itu pada saya. Bukankah ukhwah itu memberi dan
menerima? Jika tiada yang memberi, tiadalah yang  menerimanya. Jika tiada pemberi, penerima
juga tidak ada.

Beberapa hari yang lepas, kerana cucur jagung saya, tangan Aninah lecur teruk. Terkena minyak
yang tiba-tiba meletup. Minyak itu terpercik ke tangan kanannya. Saya kira kerana biji jagung
meletup.
“Ani, saya bacakan doa untuk lecur ani ni ya,”
Ani mengangguk lalu jemarinya dihulurkan pada saya. Saya membacakan beberapa doa dan
meniupkannya pada luka tersebut.
“Insya’allah cepat baik ni. Ani jangan makan kicap tau, nanti berparut,”
Aninah mengangguk lalu melukiskan senyuman di wajah. Senang hati saya melihat dia tenang
begitu. Dalam ukhwah, perlu ada pertautan hati. Perlu didahului niat ukhwah kerana Allah. Saya
selalu cakap pada Aninah, …“Ani, saya sayang ani kerana Allah..,”
Baru-baru ini saya agak kurang sihat. Allergic saya kian parah. Langsung saya tidak boleh ambik
makanan yang gatal-gatal.
“Im, mulai hari ni Im jangan makan makanan yang gatal-gatal ya. Im kena jadi vegetarian. Tiap-tiap hari kita masak sup sayur aje ya Im,”
Saya akur. Siapa yang tak suka diambil berat sahabat rapat kan. Sudahnya tengahari dan
petang itu, saya hanya makan sup sayur. Lauk Sardine dan ikan bilis goreng yang Ani masak saya
tak boleh sentuh. Setakat lauk sardine tak apa lagi. Ikan bilis. Allah.. favourite saya tu.
“Ani, saya nak rasa sardine Ani?,”
Aninah menggeleng.
“Tak boleh. Im kena pantang. Nanti Im sakit lagi teruk,”
“Hmm..Ikan bilis?,”
Aninah menggeleng lagi.
“Tak boleh..Tak boleh..Tak boleh.. Im kena pantang. Im makan tomyam aje ya. Bagi sakit Im baik dulu. Mulai hari ni Im kena jadi vegetarian,”
Pantas Aninah mengetepikan lauk sardine dan ikan bilis itu jauh-jauh dari pandangan saya.
Vegetarian? Saya tersenyum pada Aninah dan akhirnya kami sama-sama ketawa.
“Ani, teruklah siapa jadi suami saya nanti. Tiap-tiap hari saya masak sup sayur sebagai sajian wajib. Saya makan sup sayur aje. Nanti dia pun boring. Silap-silap dia pun jadi vegetarian juga ani,”
Aninah ketawa.
“Alaa Im. Im masak sup sayur tu untuk Im aje la.. Kat suami Im tu, Im masak lauk lain,”
Hmm..Saya hanya tersenyum sahaja.
“Ani, teruklah saya kalau dah mengidam nanti, macam mana saya nak tahan diri tak makan makanan favourite saya?,”
Sengaja saya nak buat lawak. Aninah ketawa. Itu yang saya suka tu. Suka tengok Aninah ketawa.
“Haa..Kalau yang itu, Im kena pantang awal-awal la. Bagi sembuh betul-betul dulu, baru boleh nak mengidam,”
“Hmm..Ada-ada aje la Ani ni,”
Kami akhirnya sama-sama ketawa. Tiapkali di dapur, Aninah suka belajar bahasa kedah dengan
saya. Tergeliat-geliat lidah dia nak menyebut. Saya pula lebih suka mengajuk cakap Sabah.
“Im, kalau masin.. masin pangg.. manis, manis melecas, pahit heber.. betul ke Im?,”
“Haah..Betui la tu. Pandai..Pandai.. Kalau air panas, orang kedah sebut, ayaq hangat..,”
“Ooh..Ayaq hangat..,”
..Alhamdulillah, Allah berikan saya sahabat yang begitu memahami saya..
“Ani, jika saya kena posting ke Sabah, nanti saya nak minta Ani bawa saya jalan-jalan kat Sabah tau,”
Ani mengangguk.
“Hoo..Laa..,”
Sekali lagi senyuman bertaut. Hmm..Ukhwah kerana Allah itu indah kan.. Subhanallahh.. Moga Allah jaga ukhwah ini hingga ke akhirat.. Aminn.. Apa yang diniatkan ibadah, maka ia akan jadi ibadah. Ukhwah itu ibadah. Dakwah itu ibadah. Cinta itu ibadah..
~Aleesy AnNurIman~
Rumah Sewa,
26 Mei 2011, 8.43 pm.
Taman Sri, Banting, Selangor.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...