BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 19, 2011

Dari Jauh Kugamitkan Rindu..


Baru sahaja 5 hari berada di Banting, namun saya rasa macam dah berada di sini sudah lebih dari seminggu. Rindunya pada gerak kerja tarbiyah yang selama ini menjadi pedamping. Rindu pada riak wajah adik-adik saya yang sentiasa menjadi peneman kala susah, senang, sunyi, suka dan duka.
..Adik-adikku sekalian, rindukah kalian pada diriku? Apa khabar gerak kerja tarbiyah dan perjuangan yang kutinggalkan pada kalian? Walaupun baru sahaja 6 hari akak meninggalkan kalian dan bumi kampus UM, namun terasa seperti sudah lama sangat. Dan hati ini akhirnya hanya melaut rindu pada meeting, pada iftor, pada gelak tawa kalian, pada usul-usul idea dalam meeting, pada usikan-usikan nakal kalian. Allahh.. Rindunya akak pada kalian. Insya'allah.. Akak akan ke UMKL pada 29-31Mei ini. Ada urusan di API. Moga kita dapat ketemu walau seketika ya. Akak sangat rindukan kalian semua.. Rindu sangatt..
Hari ini saya mesej pada adik-adik saya. Namun hanya sepi sahaja. Tiada tanda-tanda inbox ini akan menerima mesej balasan. Adakah saya ini sudah tidak boleh untuk mencampuri urusan gerak kerja tarbiyah? Sedangkan amanah itu terasa masih terjunjung di pundak kecil ini? Mungkin hanya sekadar perasaan dan emosi saya yang kini diamuk rindu pada gerak kerja lalu. Perjuangan tarbiyah masih di hati ini. Bahkan saya mengharung detik-detik hidup saya kini dengan lampiran istigfar yang tidak bertepi, kerana berhadapan dengan realiti kerja Islam yang lebih menuntut kesabaran. Lebih-lebih lagi ke arah mencernakan keikhlasan dalam diri untuk terjun ke lapangan mad’u sedangkan di hati ini masih mendetik rasa cinta pada gerak kerja lampau. Namun saya tidak dapat menipu diri bahawa saya sangat merindui bumi tarbiyah. Merindui kalian yang pernah bersama-sama saya dalam perjuangan. Moga langkah kaki saya dalam dunia perjuangan bukan yang terakhir hanya setakat saya berada di UM pada tarikh 13 Mei 2011 sahaja.
..Ya Allah, tsabatkan aku terus istiqamah berada di jalan ini..
Kalau sebelum ini, saya sangat suka membuka YM. Yela..tinggal di kolej, ada wifi. Jadi setiapkali YM dengan adik-adik, itulah yang akan jadi usrah saya dengan mereka. Apa khabar kalian semua ya? Semoga baik-baik, sentiasa berada dalam tarbiyah Allah serta mendapat perlindungan Allah s.w.t. Namun, di Banting ini, berlainan pula konsep usrah saya. Lapangan usrah saya kali ini lebih luas. Misi untuk menebarkan fikrah. Ada usrah yang perlu saya rencahkan bersama sahabat-sahabat serumah ini. Ada usrah yang perlu saya rencahkan bersama para guru-guru. Ada usrah yang perlu saya rencahkan bersama anak-anak murid saya nanti. Semuanya itu adalah tanggungjawab saya di sini. Dan semestinya saya menyediakan usrah juga untuk ibu dan ayah saya di kampung setiapkali saya menghubungi mereka di telefon. Sedikit perkara pun, itulah yang akan saya lakukan.
Usrah dengan sahabat-sahabat, sewaktu berada di rumah adalah ketika sama-sama bermesyuarat tentang hal rumah, kemudian ketika sama-sama masak di dapur, ketika sama-sama buat kerja, ketika sama-sama solat, ketika sama-sama menonton kisah (laptop aninah), ketika sama-sama makan (sarapan, makan tengahari dan makan malam), ketika sama-sama mengampai baju dan ketika sama-sama tidur. Hehe..dah duduk serumah, waktu tidur pun waktu usrah juga.
Usrah dengan guru-guru, saat berkomunikasi, bersembang dan ketika bertemu di surau dan bilik guru. Senyum, Sapa dan Salam menjadi methodnya. Usrah dengan anak-anak murid, setakat ini hanya senyum, sapa dan salam sahaja. Saya masih belum mengajar kerana murid-murid akan menduduki exam bermula minggu ini hingga minggu depan. Saya hanya menjaga exam. Tapi, tetap ada mesej juga yang saya sedia untuk selitkan. Insya’allah saya mula mengajar selepas waktu cuti nanti, 13 Jun 2011.

Di rumah sewa ini juga, saya berkenalan dengan 3 ekor kucing comel. Mereka 3 beradik kerana wajah mereka seiras dan mereka tidak bergaduh. Cuma bergaduh saat berebutkan ikan yang saya bagi sahaja. Hehe..3 ekor kucing ini sering menemani saya saat saya memasak di dapur. Akhirnya saya namakan mereka MEOW, MUMU dan MIMI.. Kucing yang berwarna oren, namanya MEOW. Kucing yang berwarna koko, namanya MUMU. Kucing yang berwarna putih tompok hitam namanya MIMI. Mereka ini jinak-jinak merpati dengan saya. Saat saya memasak di dapur, mereka suka duduk di luar tingkap. Tapi jika saya mahu pegang mereka, mereka lari. Hmm..malu-malu arnab lagi dengan saya nampaknya. Hm.. Setiapkali saya dan sahabat-sahabat masak, merekalah yang akan datang meminta makanan. Tidak henti mengiau-ngiau di tepi tingkap dapur. Lebih-lebih lagi saat saya siangkan ikan. Hidung kucing kan, memang peka dengan bau ikan. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya dengan adanya mereka di sini, dapat juga saya dan sahabat-sahabat saya memberi mereka makan. Bukanlah setiap kebaikan itu adalah sedekah?

Sebut tentang masakan. Saya tidak boleh lupa saat saya masak Ikan Talapia Masak Sambal pada hari kelmarin, 18 Mei 2011. Saya tidak punya kelas pagi sebab kelas saya petang. Tapi saya pergi juga ke sekolah pada kelas pagi. Hikmahnya saya bertemu dengan ustaz Firdaus, guru ganti guru asal yang mengajar Bahasa Arab. Ambil mandat Bahasa Arab dulu dengan ustaz Firdaus. Ustaz Firdaus pun mengajar hingga 27 Mei ini sahaja, menggantikan ustazah Amirah yang cuti bersalin. Selepas ini saya akan merujuk ustazah Amirah pula. Jadi, saya dan Aninah pulang sekejap ke rumah, untuk masak tengahari. Kerana kami akan ada kelas pada petang itu. Jadi menu saya hari ini adalah Ikan Talapia Masak Sambal. Sambil memasak saya beristigfar. Bimbang tak sempat. Yela.. Ikan air tawar kan. Kena siang dan hilangkan hanyir dulu. Kemudian, barulah boleh masakkan ia. Agak memakan proses yang lama juga. Namun, kerana bimbang saya tidak sempat makan, jadi ketika saya sedang masak, Aninah la yang menyuapkan bubur ke mulut saya. Bubur itu saya masak malam semalam untuk sarapan pagi tadi. Aninah suapkan saya agar kalau tidak sempat makan tengahari, bubur itu boleh menjadi alas perut sementara sebelum saya pulang ke rumah selepas kelas petang nanti. Habis kelas 6.20 petang. Saya hanya mampu mengucap tahmid di hati tatkala mendapat sahabat seperti Aninah. Allahhu Akbar.. Betapa saya dambakan ukhwah sebegini. Makan sesuap, tinggal serumah, tidur sekatil, makan sepinggan, minum secawan dan sebagainya. Saya sangat bersyukur dikurniakan Allah sahabat-sahabat yang sangat memahami diri saya. Merekalah yang banyak membantu saya selama ini. Lebih-lebih lagi dalam hal akademik saya. Yang paling memahami saya adalah Aninah.  Sejak di tahun 1 lagi Aninah begitu tulus dalam persahabatan kami. Beliau antara sahabat saya yang paling memahami saya, baik dalam gerak kerja, dalam akademik mahupun dalam hal peribadi saya, sungguhpun beliau bukan ahli gerakan. Subhanallah, beliau memahami saya lebih dari ahli gerakan sendiri. Saya amat menghargai dirinya dengan saya memberi sepenuh kepercayaan saya padanya. Ada sahabat yang merungut kerana tidak tahan dengan ‘komitmen’ saya suatu ketika dahulu. Namun Aninah ini tidak langsung merungut saya. Malah beliau ringan tulang dan ikhlas membantu saya. Alhamdulillah, Allah memberikan saya rezki seorang teman yang solehah. Sesolehah Aninah.
..Ani, moga Allah permudahkan segala urusan hidupmu di dunia dan akhirat.. Aminn..
Tepat telahan saya, saya tidak sempat makan tengahari itu kerana berkejar-kejar nak ke kelas. Kelas tengahari itu adalah pada jam 1.20 dan kami perlu berada di sana lebih kurang jam 1.15. Namun seusai Ikan Talapia Masak Sambal saya siap, terus sahaja saya minta Aninah makan dulu. Sementara saya pergi bersiap. Alhamdulillah, Aninah sempat makan. Yela.. Aninah ada gastrik. Saya dah biasa tak makan sepanjang hari. Lagipun Aninah ada suapkan bubur pada saya tadi. Insya'allah, tubuh saya tidak akan lemah jika bukan dengan izin Allah. Dah cukup gembira saya tatkala sahabat-sahabat suka makan apa yang saya masak. Masak dengan hati juga tau, kerana Allah dan untuk ibadah kepada Allah. Alhamdulillah, Aninah sempat makan. Lagi dua orang sahabat saya, Raisah dan Kak Liza kelas pagi. Allah.. berlari-larilah kami berdua. Namun, on time juga kami tiba di sekolah.
..Im, lepas ni saya dah tak mau tergesa-gesa ke sekolah macam ni.. Boleh patah tumit kasut dan boleh melecet kaki kita ni im..Huhu..
Dan saya hanya menerima kata-kata Aninah itu dengan seulas senyuman.
Terbaru saya baru berkenalan dengan seseorang yang saya iktirafkan di hari saya sebagai seorang murabbiyah. Alhamdulillah, Allah berikan saya seorang murabbiyah yang saya panggil beliau ‘umi’. Saya sangat bersyukur tatkala beliau menyukai panggilan itu dan mengizinkan saya mengiktiraf beliau sebagai 'umi' dan murabbiyah saya.  Saya baru sahaja berkenalan dengan umi minggu lepas. Kira-kira baru 6 hari usia perkenalan kami. Waktu pertama kali bertemu umi, saya berdebar-debar juga. Bertemu pun secara on the spot sahaja. Pertemuan yang tidak terjangka. Namun tatkala melihat wajahnya, hati saya berasa tenang dan tenteram. Subhanallah, pertemuan dan perpisahan yang berlaku dalam masa yang sangat singkat tetapi cukup berbekas di hati saya. Pertemuan yang saya tidak akan lupakan selamanya. Jiwa saya lebih rasa tenang tatkala menerima mesej ucapan Hari Guru dari umi. Memang pada mulanya, saya ingin bermesej dengan umi. Tapi saya segan. Yela..baru sahaja kenal kan. Alhamdulillah, Allah gerakkan hati umi untuk menghulur salam ukhwah pada saya. Menyambung siri ukhwah selepas pertemuan singkat itu. Bahkan saya memang menanti kunjungan ukhwah umi. Banyak perkara yang saya mahu belajar dari umi. Moga ukhwah ini berpanjangan hingga ke akhirat. Aminn..
..Terima kasih ya Allah, kerana memberikan peluang kepadaku untuk berada dekat di hati umi..
Sepanjang saya berada di rantau orang ini, saya menganggap umi sebagai murabbiyah saya, dan saya adalah anak usrah beliau. Sedikit sebanyak doa-doa beliau menyuntik semangat saya untuk tidak culas dalam membuat persediaan untuk menjadi seorang guru yang meletakkan Islam di hadapan dalam apa jua keadaan dan kondisi. Insya’allah, jika ada jodoh pertemuan lagi, dapatlah saya bertemu umi lagi.. Moga Allah juga mempermudahkan segala urusan umi dunia dan akhirat..
Sekadar itu sahaja untuk catatan kali ini..
Note : Jika ada sesiapa di luar sana yang merindui diri ini, maka berikanlah doa pada saya. Saya amat perlukan doa kalian semua, wahai teman-teman seperjuanganku. Di kala berada di kejauhan ini, moga rindu inilah yang menjadi penghubung ukhwah antara kita semua.. Rindu di saat pertemuan yang merencah ukhwah, dan perpisahan saat itu bukan yang terakhir, bahkan jika tiada lagi pertemuan di dunia, insya’allah semoga ada pertemuan kita di syurga Allah kelak..
Subhanallahh.. WAlhamdulillah ya Allah.. WAllahhu Akbarr..
Sekian untuk catatan kali ini..
Note : Lagu ini semua yang mengenali saya.. Salam rindu, teramat sayang..

~Aleesy AnNurIman~
Rumah Sewa,
19 Mei 2011, 8.56 pm..
Taman Sri, Banting, Selangor..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...